Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot s100 - när då? Bästa alternativet?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjogul

Medlem
Vi har en systemkamera (EOS 550D), och skulle vilja komplettera med en snabb, bra, liten kompaktkamera - gärna innan jul, men i vart fall innan en semesterresa i början på januari.
Av det jag läst verkar Powershot s95 mycket populär, och s100 borde rimligen vara bättre. Jag tycker prissänkningen på 500 kr är en rätt låg premie för att köpa en utgående modell (s95). Priset är också rätt högt för s95, 3.000:-

Release-datum för powershot s100 verkar dock väldigt flytande, är den släppt eller ej? Vad finns det för alternativ? Nån Ixus? Olympus?

Tanken är alltså att ha en liten allroundkamera som är mer lätt att få med sig än systemkameran. Den ska ta kort på och filma ungar, inne och ute.

Vi har en systemkamera (EOS 550D), och skulle vilja komplettera med en snabb, bra, liten kompaktkamera - gärna innan jul, men i vart fall innan en semesterresa i början på januari.
Av det jag läst verkar Powershot s95 mycket populär, och s100 borde rimligen vara bättre. Jag tycker prissänkningen på 500 kr är en rätt låg premie för att köpa en utgående modell (s95). Priset är också rätt högt för s95, 3.000:-

Release-datum för powershot s100 verkar dock väldigt flytande, är den släppt eller ej? Vad finns det för alternativ? Nån Ixus? Olympus?

Tanken är alltså att ha en liten allroundkamera som är mer lätt att få med sig än systemkameran. Den ska ta kort på och filma ungar, inne och ute.

Jag köpte min s100 för någon vecka sedan - det sista exet i butiken på Heathrow. utseendemässigt är den lik sin föregångare, dock har den lite bättre grepp och inte lika hal som s95. Dess GPS-funktion är helt ok. GPSen har en spårningsfunktion som verkar fungera sådär. Jag traskade ca 1 km längs en gata, enligt GPS-spåraren hade jag snarare gått i ett kilometerbrett zick-zack mönster. Den har inte samma roliga funktion som någon panasonic-GPS-kompakt, där man fick i klartext vad man fotat, exvis fotade jag presidentpalatset i Buenos Aires, och kameran rapporterade att jag fotat just det med en textremsa på skärmen. Jag dock inte testat möligheten till partiell vitbalans ännu.

Alternativen är exempelvis som du själv nämner Powershot S95 men oxå Panasonics LX3 -eller LX5-modeller. Något otympligare men med vinklingsbar skärm Canon g12.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar