Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot Pro1, är den inte bättre än så här ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragnar2

Medlem
Hej alla.

Jag har problem med min Pro1:a, och vill gärna höra vad ni tycker.

Först lite bakgrund :
Jag köpte min Canon Powershot för drygt ett år sedan, på nätet ifrån Tyskland. Garantin gäller i hela Europa, så jag såg inga problem i det. Jag upptäckte så småningom pixelfel samt mörka fläckar (damm ?) på bilderna. RCC i Mölndal bytte då ut hela "optical unit" (objektiv + ccd). Efter detta fanns en ny mörk fläck (damm). Återbesök, och efter rengörning så försvann den.
Efter en tid upptäcker jag nästa symptom, och det är här som är mitt nuvarande problem börjar.

Med max tele och största bländaröppning så finns 2 bildfel (jag kan inte säga exakt hur felen påverkas om inställningarna ändras).
- Bilderna blir "skeva". Vänsterkanten "töjs ut" i höjdled jämfört med högerkanten.
Detta gör det svårt att stitcha ihop ett panorama.

- Skärpeplanet är snett, dvs höger resp vänster del får olika skärpa.

Jag har 3 exempel på detta, sammansatta till en (förminskad) bild (780 KB), se länk :

https://www.storegate.se/User/Pictu...8b8f6-bcc0-4499-b0b9-453273927b0c&Image=87116

Där finns (1) skarven mellan två delar i ett panorama. De passar liksom inte ihop. Detta fenomenet syns även på (2) papperet med rutmönstret, där jag lagt in en referens-rektangel i Fotoshop. Bilden är skev. Kameran var riggad exakt rakt framför papperet på väggen. På (3) bokryggarna ser man det sneda skärpeplanet.

Jag returnerade kameran till RCC igen, tillsammans med exempelbilderna 1 och 2. Efter en månad fick jag tillbaka den utan åtgärd. Inget fel funnet. De hade testat panorama, plus en skärpetest och det var utan anmärkning. Mina bildexempel visade inte på tillräckligt grava bildfel. Jag kontaktade Teamleadern på RCC, men får till svar att kameran ligger inom toleranserna, och åtgärd är inte aktuell, för det är inget fel på den. Jag har också kontaktat Canon's kundsupport och bett att få ärendet prövat, men det går bara tillbaka till RCC som upprepar sitt svar. Så här säger de :
------------
Hej Ragnar
Vi har sett dina bilder och dessa faller inom de specifikationerna som finns för kameran.
Är du missnöjd med ditt köp så ber vi dej kontakta din återförsäljare då det inte är något tekniskt fel på kamera och om du fortfarande inte är nöjd ta upp saken med din konsumentvägledare för fortsatt hjälp.
För Canons del är saken avslutad då inget fel hittats på produkten.
Med vänlig hälsning
Roger
Canon
------------

Kameran har med sin "L-serie" objektiv (röd ring) ett rykte om mycket bra bildkvalitét, vilket bidrog till att jag köpte just denna modellen.
Är de inte bättre än så här ?

Hälsningar
Ragnar v K
 
Hej,

Jag hade en Pro1:a i ett knappt år, men sålde den eftersom jag behövde en systemkameras flexibilitet och snabbhet.

Jag var dock mycket nöjd med Pro1:ans bildkvalitet och upplevde inte de problem du beskrev. Jag stitchade ihop flera panoraman utan större problem, ditt exempel ser ju onekligen skevt ut!

Det mest negativa med Pro1:ans optik tyckte jag att var dess benägenhet att få in damm mellan linserna. Fick in ett par småkorn, som knappast påverkade bildresultatet märkbart, men var mycket frustrerande på det "psykologiska planet". I sin helhet var jag mycket nöjd med kameran.

Hoppas att det löser sig på ngt sätt.

God Jul ö. Torleif
 
Märkligt att hävda att det där skulle "falla inom specifikationerna som finns för kameran". Det går ju inte att använda en kamera med de specifikationerna...

Speciellt märkligt ser det ju ut med naturbilden som du försökt skarva ihop. Där syns det ju tydligt att det är fel på kameran, sensorns vänstersida ligger lite längre ifrån skärpeplanet än sensorns högerkant. Bakläxa till Canon tycker jag!
 
Tycker det verkar vara skumt att det ligger inom toleranserna när det ser ut sådär. Jag har själv en Pro1 med ca 10000 exponeringar och jag har aldrig upplevt några problem med kameran, inget damm, inga konstiga fenomen. Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas att du får byta kameran.
Lycka till och god jul!
 
Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att kameran är felaktig.
Jag tar och lägger en "fråga till experterna" för att kanske få lite tips om hur jag skall gå vidare mot Canon.
Tack ska ni ha, och god jul.
/R
 
Att rödmärka optiken är ju mest ett försälningsknep...

"Maximizing the benefit of the image sensor’s eight-megapixel resolution, the PowerShot Pro1’s L Lens marks a world first for a compact digital camera with the inclusion of a fluorite lens element, in addition to UD (ultra-low dispersion) and aspherical lens elements. As a result the L Lens effectively corrects for a variety of aberrations, including secondary spectrum (residual chromatic aberration), for exceptional image quality throughout the zoom range."

Men helt värdelös lär den ju inte vara iaf ^^
 
När du skriver att du får olika skärpa i höger respektive vänster del... kan du förklara det lite bättre?

För när jag kollar på dina sammansatta panoramabilder, ser jag att den vänstra bilden har hyffsad skärpa medans hela den högra bilden har dålig skärpa...

I vilket läge på kameran tar du fotona? Manuell eller med Automatiken?

Det är i praktiken nästan omöjligt mha mjukvara sammanfoga två bilder så att de ser ut som en, med ett perfekt resultat. Det blir alltid någon form av förskjutning/skevning eller dyl. i skarven. Detta pga att varje bild har olika förutsättningar.

Skall man tex ta ett panorama av landskap, då är man oerhört noga med att kameran skall stå helt i våg. Men vad hjälper det när man efter första fotot vrider kameran lite.... Kameran kontrolleras att den står i våg. Men vid foto nr 2 spelar det inte lika stor roll... då jorden är rund... vilket kommer att resultera i ett glapp, mellan dessa två bilder, i form av en tårtbit... med spetsen nedåt i bilden. (Dvs precis som du skriver, det blir en förskjutning i höjdled)

Skall du motverka detta fenomenet få du skaffa dig en gradskiva på stativet och kanske räkna lite för att få ett bra resultat. Skall du då göra ett mkt stort panorama. Kommer nästa problem. Desto längre du kommer från första fotot, desto mer himmel och mindre land fotar du.

Vill man sedan ha bra fokus runt om... kommer nästa problem... då kommer fokusen att skilja mellan skarvarna.

Det går att fortsätta en bra stund med att finna problem vid hopsättning av bilder.


Hur gjorde du när du fotade pappret med rutmönstret? Hur mätte du så att kameran stog precis i mitten med rätt vinkel mot pappret?

Rent spontant skulle jag tippa på att din kamera stog något under och något till höger. Det behövs inte speciellt mkt för att få en förskjutning i bilden.

Bilden med bokryggarna... Återigen hur har du tagit det fotot? Det ser ut som om du har mkt kort skäpedjup och fokuserat på någon av de vänstra böckerna och att kameran är närmre de vänstra böckerna... men det är oerhört svårt att avgöra då min skärm inte är till 100% flat och jag antar att böckerna inte är exakt lika breda.
 
Hej Martin m fl,

Bokryggarna har jag fotat med "värsta" förutsättningar, för att riktigt tydligt se bildfelet. Dvs största bländaröppning och manuell fokus i ena bildkanten (inte i mitten).
Betr rutmönstret så mätte jag ut någon meter (exakt lika så klart) åt bägge håll från mitten av papperet, och slog en spik i golvlisten på varje sida. Därefter riggade jag kameran med ett snöre som mått från varje spik. Mer exakt går nog inte.
Jag tror nu att jag har en lösning på mitt problem :
Canon samarbetar ju med fler verkstäder än RCC, och jag har nu fått bekräftat från Centralservice AB i Sthlm att det måste vara fel på kameran, och att jag kan skicka den till dom. :)

/R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.