Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot G9 död (och funderingar, prat)

Produkter
(logga in för att koppla)

FunnyBunny

Medlem
Hej!

Min kära Canon Powershot G9 dog plötsligt en dag.
Googlade lite och förstod att det var lösa skruvar inuti som tar död på kameran.
Eftersom kameran var inköpt via ett företag går det inte att gnälla via konsumentköplagen. (har ringt och försökt)

Jag blev otålig och öppnade kameran försiktigt via en guide på nätet och såg mycket väl att det fanns en skruvhål som saknade skruv. Försökte hitta den saknande skruven utan resultat. Satte ihop igen och nej den vaknade inte.

Nu är jag lite rådvill över vad jag skall göra.
Arbetslös så pengar finns inte på hylla så köpa ny kamera är inte bra idé nu.

Kanske lämna in den för reparation? Men vad tror ni det kommer landa på? Jättedyrt?
Och det mest pinsamma: brukar de bli snea om man öppnat själv? Jag funderar på att vara ärlig och berätta på förhand att javisst jag har öppnat, och det borde väl vara bättre än att blåneka och det eventuellt "syns" att man öppnat? Min sambo gnällde på mig. Han sa att jag får skylla mig själv om de "hittar på" fler saker att laga och tar högre betalt.

Hmm.
Under tiden lånar jag min faders EOS350D med kitobjektiv (den var tidigare min)... Lite FÖR åbäkigt för min smak och jag saknar "fota-via-LCD" ja ni får väl mobba mig eller så, men det är det som funkar bäst för mig när jag ska fota dockor som är på marken. Man måste ju lägga sig raklång på smutsen/marken om man ska kika annars räcker det ju med att stå på knän om man fotar via lcd. ;)

Jag saknar definitvt den. Liten och smidig men ändå ganska kompentent.

Jag är också lite fundersam över det här med megapixlar vs sensorstorlek. Jag vet att för mycket megapixlar = inte bra pga liten sensorstorlek. Hur är det med G11 eller G12, lider de av det problemet jämfört med G9? Eller är det bra nog ändå?

Annars har jag funderingar på att köpa EF 50mm f/1.8 II till 350D för att leka lite och det skulle nog passa bra till min dockfotografering.. Men jag är inte så haj på objektiv - tyvärr. Vet bara att det är utan zoom, och att det funkar bra om man vill ha stor bländaröppning och att den är ganska ljusstark helt enkelt för att den inte är så lång..
 
Jag föler med dej, Helena.

Men, tyvärr tror jag din G9 borde RIP :-(

Risken är at en rep. kostar mer en vad kamran är värd..

Det är så, at dagens elektronik inte repareras........bara slängs i soptunnan.
När min G10 kollapsade efter 1 1/2 år (på garanti) fick jag en ny....tur va'?

Bit ihop.

Vänligen Emil.
 
Om något i elektroniken har pajat då har jag svårt att tro att du slipper undan med mindre än 1000-1500 spänn. En skruv som skramlar omkring kan orsaka stora skador om det vill sig illa. Jag lider med dig. Har själv en G9 så jag vet vad du genomlider.
 
Det lönar sig säkert inte att reparera, du kan hitta en begagnade G9/G10 med utgångsbud på c:a 2500 kr här på fotosidan. G9:eek:rna borde gå att pruta ned åtminstone 500 kr.
 
Tack snälla ni för att ni svarat!

Inte riktigt vad jag vill veta. :( Men jag förstår att det är så.
Det känns ju lagom roligt att lägga pengarna på en ersättning för en kompaktkamera. Jag som ville köpa en uppdaterad systemkamera istället att ha tillsammans med G9. G9 ute på vift och system inne.

En liten fundering är att om man kan få hemförsäkringen att täcka reparationen. Men självrisken ligger på 1.5 papp tror jag. Bu för sådant.

Men jag ska nog vara glad att jag åtminstone har tillgång till min gamla 350D. Jag är rysligt ovan vid den! Fick lära mig om att använda den och det känns som att gå tillbaka i tiden. Ja, det är ju sant också. ;)
 
Tack snälla ni för att ni svarat!

Inte riktigt vad jag vill veta. :( Men jag förstår att det är så.
Det känns ju lagom roligt att lägga pengarna på en ersättning för en kompaktkamera. Jag som ville köpa en uppdaterad systemkamera istället att ha tillsammans med G9. G9 ute på vift och system inne.

En liten fundering är att om man kan få hemförsäkringen att täcka reparationen. Men självrisken ligger på 1.5 papp tror jag. Bu för sådant.

Men jag ska nog vara glad att jag åtminstone har tillgång till min gamla 350D. Jag är rysligt ovan vid den! Fick lära mig om att använda den och det känns som att gå tillbaka i tiden. Ja, det är ju sant också. ;)

Nää; det är inte "lagom roligt", Helena. Det är skit!

När Canon (o.a.) inte kann raparera en kamera, som är +¨- 3 år gammal; då är nå't på tok.
 
Notera att Canon säkert kan reparera. Frågan är vad det kostar. Min kamera var inne på garantireparation hos ScandinavianPhoto och de anlitade någon men har tyvärr glömt vem det var. Man kan höra sig för åtminstone.

Några av mina G9 bilder finns här: http://www.panoramio.com/user/3962062

Alla bilder är högupplösta jpeg direkt ur kameran.

Man kan tänka så här: G9 är en helt OK kamera och få igång den för säg en tusenlapp kan det vara värt om den för övrigt är i bra skick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.