Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Potentiella kunder för frilans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Ekström

Aktiv medlem
Ok, nu över sommaren hade jag tänkt mig försöka på att frilansa så mycket som möjligt.

Sökte först jobb på en tidning, det var nära, men tillsist fick nån annan jobbet.

Sen fick jag ett tips av min gamla lärare att börja ringa runt och erbjuda mig som fotograf, första samtalet nappade direkt och jag ska få fota inredning/lägenheter för ett företag, detta är bara ett par dagars jobb tyvärr.

Har ni nåt bra tips på vilka sorts människor/företag som ofta är i behov av fotografer?

Var också i kontakt med en studio som sysslade med produktfotografering, kanske finns en möjlighet att jag får jobba lite där men dom sa att det var rätt lugnt där under sommarmånaderna.

Hoppas ni har några bra tips jag kan utnyttja!

Kjell..

Generellt är ju sommarmånaderna överlag ganska stiltje, men jobb finns säkert för den som letar.

Det handlar ju om tillfälligheter. Dvs att kunden har ett behov i samband med att du presenterar dig och erbjuder dina tjänster.

Några tips:
Lokala hantverkare och eller konstnärer. Mindre företag. Personalporträtt etc. Verksamhetsdokumentation.

Det löste sig tillsist, ska fotografera åt ett företag som bygger och säljer fastigheter... dom vill ha en "helhetsdokumentation" av deras 4 senaste projekt + 10-15 bilder från deras nyaste projekt(både inne- och utebilder).

Får 300 euro för detta, ungefär 2-3 dagar fotografering, jag vill ha med lite naturligt ljus genom fönstren, så jag blir tvungen att planera lite.

Hur som helst grymt kul att få testa på att fota lite arkitektur, vandra runt i värmen och fota fasaderna, och dessutom få betalt för det!

ANNONS