Annons

Poster

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.fotolabo.se/ är kanske något billigare men knappast så jättemycket.

Fin vovve men tänk på att om du vill skriva ut den i 50x70 så behöver du nog lite högre upplösning än den är i nu (1200x1600 enl EXIF). Det går ju att interpolera upp den en del och en 50x70 kollar man inte på, på så nära avstånd men risken är utskriften inte blir så bra.
 
en 50x70 kostar 95 kr hos crimson. Problemet är att eftersom den där bilden är tagen med en Minolta Dimage E223 så räcker inte upplösningen till en så stor förstoring.

Det går ju som sagt att interpolera upp den, men då ska man stå många meter ifrån bilden för att den ska se bra ut..

/petter
 
upplösning

Om man nu vill göra en poster som är 50 x 70 cm eller 70 x 100, vilken är den lägsta upplösning man bör ha för att den ska bli något sånär? Jag förstår att det beror en del på motivet, men så där i runda slängar?
 
CamillaAndersson skrev:
Hur stort är den största stl jag kan ta för att fotos ska bli bra?

Hej
Jag har tagit mig en titt på bilden igen och tror att en interpolerad version kan funka i 50x70. Bilden är ganska detaljlös och är därmed inte så känslig för interpolering. Om du ger mig din mail så kan jag maila över den i 50x70cm 200ppi. Den stora versionen är dock 3,87Mb så du får ha plats i mailboxen då.

/D
 
CamillaAndersson skrev:
Hur stort är den största stl jag kan ta för att fotos ska bli bra?

Enligt mig: A4
Enligt Sven: A3
Enligt Bertil: 10x15 cm
Enligt Johan: 70x100 cm

Vad är bra? - Hur långt är ett snöre?

Om du nu har 1600x1200 pixlar i orginalbilden så räcker de till:

10x15 = 300DPI (Fotokvalité)
15x20 = 200DPI (Lite bättre än tidningstryck)
30x40 = 100DPI (Inte med beröm godkänt)

Skulle tippa på dubbla storleken med hjälp av interpolering.
 
Eller, omräknat till betraktningsavstånd:

10x15 = 25 cm
20x30 = 50 cm
30x40 = 75 cm
50x70 = 1.25m
70x100 = 1.75m

Allt under förutsättning att bilden inte ska förstoras för att man på oförändrat betraktningsavstånd ska kunna se detaljer som annars bara syns med lupp, något som knappast lär vara fallet med ett hundporträtt!
 
dJb skrev:
Hej
Jag har tagit mig en titt på bilden igen och tror att en interpolerad version kan funka i 50x70. Bilden är ganska detaljlös och är därmed inte så känslig för interpolering. Om du ger mig din mail så kan jag maila över den i 50x70cm 200ppi. Den stora versionen är dock 3,87Mb så du får ha plats i mailboxen då.

/D

Har skapat en till mail, så du kan skicka dit:

[email protected]

Tack för hjälpen:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.