Annons

porträttpriser

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Ska köra igång med porträttfoto har jag tänkt, och har investerat i en 67:a för detta ändamål.
Har tänkt ta ca:7-800 för en fotografering inkl. 8 bilder 9x12, men vad ska man ta för efterbeställda bilder?
Har tänkt ordna dessa genom fotodesign, och det är inte gratis...

Maron skrev:
Ska köra igång med porträttfoto har jag tänkt, och har investerat i en 67:a för detta ändamål.
Har tänkt ta ca:7-800 för en fotografering inkl. 8 bilder 9x12, men vad ska man ta för efterbeställda bilder?

fotodesign? hmm.. vi anlitar dem och om jag var du skulle jag leta efter ett annat labb.. de är duktiga och trevliga på sitt sätt, men åtminstone JAG tycker att de har en del brister som ett labb av deras storlek inte ska ha.. bland annat får vi periodvis väldigt dammiga kopior som reklameras gång på gång utan större förändring, alternativt kopior med enorma färgstick som även de kan reklameras flera gånger utan att bli riktigt bra.. dessutom tycker iaf jag att det finns bättre labb för digitala bilder (är inte impad av fotodesigns kompetens på det området)..

när det gäller priser så tycker jag att du lägger dig på tok för billigt om du tänker ta 7-800 spänn för en serie på 8 bilder INKLUSIVE fotografering.. tvivlar på att du i slutänden går runt på det.. fast det beror kanske på om du tänker ha egen studio (lokalhyra osv) eller tänker köra mest utomhus eller hemma hos folk.. tänk på att dina inkomster ska täcka ALLA utgifter du har... helst även kostnaderna för din utrustning, samt ge vinst..

efterbeställningar kan ju vara klurigt att sätta pris på.. vi tar hyfsat höga priser för förstoringar - kan återkomma med priser om det, ifall du vill...

lycka till, iaf! :)

/m

Maron skrev:

Hej igen!

930:- för en serie med 8 bilder i 9*12cm enligt SFF.
Efterbeställningar, beroende på storlek och yta!
18*24 cm laminerad från 360:-
18*24 cm canvas från 645:-
30*40 cm standard från 1005:-

Jag föreslår att; om du börjar på att fotografera yrkesmässigt, vilket jag fått intryck av i dina två inlägg. Gå med i SFF eller BLF, så har du intresseorganisationer i ryggen. Organisationer som hjälper dig med prislistor o så!
Se till även att skaffa dig en F-skattsedel!
Som nyss var sagt, lycka till
Ilkka
PS, kolla även hos PYO!

Kiitos!

Tack för tipsen och så.
Sant det där med priserna. Svårt att få det att gå runt annars, gäller bara att få kunderna att fatta att det är så det kostar.
Det lägre priset jag funderat på var baserat på en studio jag pratat med som tar 695:-, vilket jag också tyckte var lite för lite...
Dock kan man nog vara tvingad att krypa en aning i pris alldelens i början, innan man är etablerad. Bara så att folk blir medvetna om att man finns./Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar