Annons

Porträttfotografering med Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Chelz

Ny medlem
Hej

Jag är en kraftig nybörjare som just nu håller på att ta dels produktfoton men även porträtt mot en vit duk som vi inhandlat. Produktfotograferingen sker via ett vanligt fotobord med lampor, där har jag sällan några problem med att få bra bilder. Allt går säkert att bli bättre men resultatet efter lite minimal redigering är bra.

Men.. sen några veckor tillbaka så har vi numera även en duk som vi tar heltkroppsbilder emot. En vit bakgrund. Vi har även tre externa blixtar, två riktade snett framifrån och en riktad mot bakgrunden, ljuset är mycket bra och där har jag inga klagomål.

Det som jag däremot har enormt svårt med, är att fota så att ansikten och detaljer blir skarpa nog. I helgen så hade jag mina två barn på besök och vi testade oss fram, eftersom dom är 2 och 4 så är dom väl kanske inte blixtstilla jämt, men hyfsat i alla fall.

Här är ju bra skärpa på ansiktet av högsta grad viktigt, men det är verkligen omöjligt att få till det bra, trots att jag tycker min Nikon har tagit bra bilder i andra situationer så känns det som att något är på tok nu. Det är väldigt svårt att få till en bra skärpa.

Har testat både autoläge och S ( om jag inte minns fel) olika sätt att fokusera bilden med mera.

Jag har dock inte testat med manuell zoom/fokus.

Finns det några generella saker som bara MÅSTE vara på ett speciellt sätt när man tar bilder enligt det jag beskrivit?
 
Ställ in så du har EN fokuspunkt som du sen sätter på närmaste ögat - då upplevs hela bilden vara skarp.
 
Vad är det för blixtar? Är det studioblixtar eller speedlites? Det låter nästan som det senare.

Svårt att säga varför det inte blir skarpt? Fokus kanske inte missar om den verkar fungera i andra fall. Kanske du har för lång slutartid? Du får berätta mer eller ladda upp nån bild.

För att fotografera barn skulle jag typiskt köra manuellt på f8 och 1/200s (synktiden för min kamera - vet inte vad din har). Blixtsyrkan skulle jag också ställa manuellt för att få rätt exponering. Jag skulle låsa iso så lågt som möjligt - oftast 100 eller 200.

Jag skulle välja fokuspunkt manuellt också, där jag vill att skärpan ska sitta. Ögonen vid närbild eller ansiktet vid helkroppsbild.

/Jonas
 
hej! har du något exempel du kan ladda upp? Fotar du med bl 8 och 1/200 och ljuset är bra som du säger så borde det vara skarpt. Det är bättre att fokusera på ögonen men ögonen borde ändå vara skarpa även om fokus har hamnat på näsan förutsatt att det det inte är en extrem närbild.
 
Tack för era synpunkter.

Blixtarna är ett paket från Cyberphoto

Dörr Studioblixtpaket Basic Line 160

Jag ska testa några av era tips under helgen, och sen återkomma med resultatet, idag ska vi ta bilder på t-shirts, hoppas det ska vara enklare. Ansikte ska inte vara med den här gången.
 
Tack för era synpunkter.

Blixtarna är ett paket från Cyberphoto

Dörr Studioblixtpaket Basic Line 160

Jag ska testa några av era tips under helgen, och sen återkomma med resultatet, idag ska vi ta bilder på t-shirts, hoppas det ska vara enklare. Ansikte ska inte vara med den här gången.

Som en liten påminnelse då du ska fota porträtt igen. Som skrevs tidigare, kolla upp fokuspunkten ;)

Använd dig av en fokuspunkt som du flyttar själv. Om du t.ex placerar den på ögat kommer allting som ligger på samma avstånd som ögat blir skarpt.
Om det andra ögat ligger lite längre bort (vridet ansikte) minskar du bara bländaren så mycket att skärpan räcker dit!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.