Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfoto utomhus med internt blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag är hyffsat grön på detta med blixtfoto och har några ganska basic frågor:

Jag vill med min Nikon F80 (analog, vilket föranleder allt detta frågandet då man inte vill ödsla allt för många rullar på testande) foto poträttfoton utomhus på en äng. (Från halvbild och tajjtare)

Jag vill ha rätt mycket sol då jag vill att ängen skall kännas varm och inbjudande... men självklart blir det knepigt med exponeringen i ansiktet. Jag har provat någon gång förut med ganska ok resultat och då chansade jag lite med blixt. Nu senaste försöket som jag ej hunnit skanna blev helt felexponerat, alldeles för mörkt ansikte och utfrätt bakgrund.

Min _gissning_ är att jag helt skall glömma matrix mätning i dessa situationer och kör centrum eller kanske spot?

Hur går man vidare, är som sagt helt grön och manualen till kameran tar inte direkt upp detta ämne. Skall man spotmäta bakgrunden och ställa in slutare och bländare så att bakgrunden är korrekt exponerat, och sedan exponera bilden med fokus i ansiktet på modellen? Kommer då den interna blixten kapacitet fyras av så att ansiktet blir korrekt exponerat, eller hur fungerar det?

Kan man göra denna procedur med bländarstyrd slutarautomatik? För i manuellt läge fungerar väl inte blixten på det vis jag vill?

Svårt att ställa sina frågor på ett korrekt vis när man känner man har begränsad kunskap, men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar / är ute efter.
 
Jag vet inte hur din kamera fungerar men jag brukar oftast köra matrismätning med gott resultat. Däremot föredrar jag att ställa ner blixtens styrka till -1 ungefär för att inte få en så tydlig "blixtbild" utan bara hjälpa exponeringen på traven.
 
Mhm, det ar sa jag ocksa fotat tidigare med bra resultat, forutom nu senast da.

Kanns dock lite osakert med matrixmatning nar det ar sa stor skillnad var det galler ljus over motivet.

Kanske far avvakta med stark-sol-fotona tills jag klurat ut hur detta med upplattningsfotande fungerar lite mer konkret.

Finns det nagon bra sida som belyser amnet, garna med exempelfoton osv?
 
Jag har också en F80 och den inbyggda blixten brukar lösa problemet ganska bra automatiskt.
Välj bara exponeringsmetod P, S eller A och medelvärdes- eller matrixmätning. Väljer du M eller/och spotmätning exponerar kameran efter TTL och förgrundsmotivet blir för ljust (det syns att blixt använts).
Det kameran gör är att den balanserar blixtljuset med omgivningsljuset på ett naturligt sätt.
Läs i F80's svenska manual på sidan 78, 79, 82.
Problemet kan vara att den inbyggda blixten är ganska ljussvag därför räcker den inte alltid till vid ljus omgivning d.v.s. liten bländare.
En bättre lösning är en separat blixt.
 
Baserat på det du skriver mats låter det som det helt enkelt handlar om att den inbyggda blixten inte "orkade" lysa upp förgrunden tillräckligt, för det var precis så jag gjorde.

Och jodå,jag har lusläst manualen åtminstone 3-4 vändor :)

Det står dock ingenting, vad jag kan se, om varför exponeringsmätaren framträder när man fäller upp blixten (i PSA lägena).

Är för övrigt inne på att komplettera min kameraväska med en extern blixt, och antar att det är SB600 som gäller om man vill dels kunna använda den med en framtida DSLR och dels kunna flytta omkring den trådlöst?
 
sflow skrev:
Är för övrigt inne på att komplettera min kameraväska med en extern blixt, och antar att det är SB600 som gäller om man vill dels kunna använda den med en framtida DSLR och dels kunna flytta omkring den trådlöst?
Köp inte dyrare blixt än vad kameran kan hantera. Med tanke på hur snabb utvecklingen på blixtar har varit hittills lär den vara omodern till nästa generations digitalkameror.
 
Jag har en Nikon F100 och i sådana fall brukar jag köra matrixmättning med upplättningsblixt och bouncer.
Men ser till att välja en bländare som gör att blixten räcker till. Och överskrid inte blixt-synkrontiden (för F100:an ej kortare än 1/250).
Ansiktet får ej ha direkt sol.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.