Annons

Porträttfoto barn utan studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Är ganska ny på detta med porträttfoto med blixt så all hjälp från erfarna uppskattas!
Ska till att plåta min 5 månaders son. Har dock inga studioblixtar utan "bara" nedanstående canon-utrustning:

Blixtsändare ST-E2
Blixt 580EX
Blixt 550EX
Blixt 430EX
2 st Softboxar 40x40cm
1 st Paraply 90cm (vitt transparent)
Bakgrundstyg (blåmelerad)
Ljus filt som underlag

Behöver lite råd och tips hur jag bäst riggar blixtarna för att få till ett klassiskt barnfoto, effektförhållande mellan blixtarna osv.
Gärna råd om uppsättning med liknande utrustning, men som sagt alla tips är varmt välkomna.

mvh
Patrik



Visa gärna med enklare skisser för att göra det lite övertydligt;-).
 
oki lite fler ljus än vad jag har men ändå. accentljus -vad är det? Om man ska prioritera vilka blixtar som placeras vart, har du ngt förslag?
Tackar!


mvh
Patrik
 
för att betona, tex ge konturen lite hjälp.

OBS att en reflexskärm av tex vit styren eller aluminiumfolie räknas som blixt i detta sammanhanget om annan blixt kan reflxteras.

Sen är ju alltid bakgrunden en fråga om du vill ha med eller ej. Folk med mörkt hår måste nästan lysas i håret så du får blänk där.

se bilden, detta hår skulle blivit bra tråkigt utan blixt på det.
 

Bilagor

  • 070129-is5d2007 (custom).jpg
    070129-is5d2007 (custom).jpg
    21 KB · Visningar: 641
Jag tycker du ska använda de två softboxarna antingen bredvid varandra (för att ersätta en stor) eller precis ovanför varandra (för också att få en stor softbox) 40x40 tycker jag annars är väldigt lite.

Placera boxarna lite snett framför barnet. Har du en vit vägg eller liknande placera barnet nära den (så använder du den som reflexvägg).

Strunta i de andra blixtarna och prova mest hur bilderna blir med denna mycket lätta uppsättning.

Fler blixtar kan du lägga till när du vet varför du behöver dem :)

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Jag tycker du ska använda de två softboxarna antingen bredvid varandra (för att ersätta en stor) eller precis ovanför varandra (för också att få en stor softbox) 40x40 tycker jag annars är väldigt lite.

Placera boxarna lite snett framför barnet. Har du en vit vägg eller liknande placera barnet nära den (så använder du den som reflexvägg).

Strunta i de andra blixtarna och prova mest hur bilderna blir med denna mycket lätta uppsättning.

Fler blixtar kan du lägga till när du vet varför du behöver dem :)

/ Marcus

Låter som ett bra förslag. Ska prova att fota ngt stillasittandes objekt (typ ngt gosedjur) först, för Anton har inte så långt tålamod att sitta/ligga still ;-)

Fortsätt gärna med mer tips och gärna med exempelbilder där ni beskriver hur ljuset är applicerat.

mvh
PG
 
roinek skrev:
en klassisk bild på ett grunduppsätt att utgå ifrån kanske:
Såg din skiss Reine men blev lite osäker på om det var rätt. Behöver man svagare (-2 på bilden) "hårljus" på en person med mörkt hår än om det är ljushårig? Borde det inte vara tvärtom?
 
Hej Mats

Det har jag faktiskt inte reflekterat över, skissen är från ett häfte jag fick då jag gick en kurs.

Jag kör mest samma bländare på håret som huvudljuset oavsett, dvs 0 enligt skissen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.