Annons

Porträtt utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Ska ta mina första porträttbilder utomhus imorgon, övar på min flickvän men hon ska ha dem till en tavla, hur som helst så vill jag gärna prestera bra i vilket fall.

Undrar om det finns några bra tips, det lär bli gassande sol så jag antar att man ska undvika solen?

Vad gör man nu när det inte hunnit komma så mycket grönt?

Alla tips är välkomna

// Johan

Som du säger är inte direkt solljus så snyggt. Jag är allergisk mot alltför mycket information i bakgrunden. Jag hade nog tagit några träd eller en vägg som bakgrund, men använt en stor bländare för att få bakgrunden suddig.

Lycka till.

/ Marcus

ett par generella tips:

Plåta i öppen skugga. Solen ger ett alldeles för hårt ljus.

Kör med ditt objektiv i 55-millimetersläget. Det gör det enklare att isolera bakgrunden samt ger ett trevligare perspektiv (brännvidden i sig påverkar inte perspektivet, endast kamerapositionen påverkar. Men med kortare brännvidd så måste du gå väldigt nära, och får då ett osmickrande perspektiv där näsan tenderar att se oproportioneligt stor ut).

Kör bländarprioriterat läge (Av), blända ner mellan ett och två steg från maximal bländaröppning för maximal skärpa. Tänk på att skärpedjupet ökar när du bländar ner, så se till att bakgrunden är långt bort. Annars är det lätt att få en rörig bakgrund. Om bakgrunden ligger nära så får du kanske köra med största bländaröppningen i varje fall.

Se till att bakgrunden är antingen ljusare eller mörkare än motivet. Om bakgrunden är lika ljus som motivet så sticker inte motivet ut från bakgrunden.

Var noggrann med exponeringen. Förhandsgranska bilderna. Skit i att titta på hur bilden ser ut, men kolla histogrammet! Om histogrammet går hela vägen ut till höger minskar du exponeringen. Om det går hela vägen ut till vänster så ökar du exponeringen).

Gå nära! Det är lättare att få till snygga porträtt om du kör med ett tight utsnitt.

Exprimentera! Skit i alla regler och tips! :)
Testa olika perspektiv. Testa t.ex. att sänka kamerapositionen så du kan isolera motivet mot himlen.

Titta på utomhusporträttsbilder som du tycker är snygga. Analysera vad det är som du tycker är snyggt med dem, och försök att kopiera det. Det lär man sig mycket av!

Slösa med bilder! Du fotar digitalt och har ingen löpande kostnad att bry dig om. Men slarva inte! Man lär sig inget genom att slarva. Att bränna iväg 100 bilder och hoppas på att nån/några av dem blir bra är helt förkastligt!

Efter fotograferingen: Analysera bilderna. Gå igenom dem grundligt. Om du har en bild som du tycker är kanon, försök att hitta svagheter i den. Fundera på vad du hade kunnat gjort ännu bättre.

Analysera även "misslyckade" bilder.

Lycka till med plåtningen!

tack så mycket för era tips, som sagt, helt underbart vad mycket hjälpsamt folk det finns här!

jo om jag vågar, som sagt, min första kamera jag äger och det har jag gjort i 3 veckor snart, ordentligt nybörjare är jag =)

När Du fotograferar i öppen skugga, så kan Du få färgstick från omgivningen. Använd i så fall ett varmtonsfilter eller upplättningsblixt.
Kom precis tänka på att ev färgstick kan man ju ta bort i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar