Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt/modell studio Hur stor??

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Sitter och kikar på hur man eventuellt skulle kunna skapa en studio i huset som vi köpt.
Har ett par alternativ men de är tveksamma..

Har därför kollat möjligheten att bygga till ett "garage"liknande tillbygge...

Så.. Om ni gjorde det vilka mått skulle ni vilja ha??
Den modulen jag tittar på är 6,5 eller 7,2 lpng/bredd. Hur stort skall man ta i fortsättningen??

Kika gärna på http://www.mellby.com/villagarage/2bil.asp

6x7m golvyta låter rätt rejält om det är effektiv plåtningsyta och du har ombyte/sminkutrymmen i badrummet i villan, troligen ganska ok även om de måtten inkluderar de utrymmena.

Länken säger dock inget om takhöjden. Jag skulle personligen inte lägga alltför mycket pengar på en studio som är lägre än 3m i takhöjd eftersom taket annars lär kännas begränsande rätt snabbt. Har iofstagit rätt ok bilder i min lägenhet som är 2,4m hög, men det medför klart begränsningar och jag skulle inte drömma om att försöka använda t.ex. en ljusbom där (vilket jag har använder jämnt i min hyrstudio).

Jag har själv 4 x 7 meter i min studio och 2.60 i takhöjd. Det funkar bra men högre är bättre. Jag har toa en våning upp så det är inget problem för min del. Du skall dock se till att du får utrymme för omklädning och smink. En hörna för bildvisning och enklare redigering är trevligt och ökar kvaliteten och säkerheten. Om du bygger nytt alá Garage så ta till takhöjden och strunta i att sätta innertak. Bättre att kunna sätta ett skensystem i taket för blixtar och bakgrunder. Golvvärme är bättre än element då modellen och du helatiden befinner er på golvet. Värmeslingor och "klick golv" är att föredra så att du får ett varmt fast underlag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar