Annons

Porträtt med M-läge och TTL-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har läst lite trådar i ämnet men känner mig ej helt "hundra".

Vid porträttfoto utomhus blir mina resultat klart säkrast med kameran i M-läge och spotmätning mot ett ansikte.

Men ofta vill jag kunna använda blixt för upplättning. Hur är då lämpligt att kompensera exponeringen av befintligt ljus? Bör man inte sänka den för att undvika överexponering av ansikten m.m.? D.v.s. befintligt ljus + blixtljus = korrekt exponering av ansiktet.

Kan man t.ex. jobba såhär:

1)
Mät befintligt ljus (utan blixt påslagen).

2)
Ställ in M-läge och justera ned den uppmätta exponeringen ett steg eller så.

3)
Aktivera blixten och låt TTL sköta exponeringen.

Låter det som en möjlig arbetsgång?
Rätta mig gärna eller berätta hur ni gör.
Jag tycker det ofta är svårt att få jämna resultat med TTL-blixt och kameran i P-läge eller A-läge.

Varför vill du underexponera ett helt steg?

Jag kör oftast med blixten på - 2/3 eller 1/3

Samma här...

Jag köpte mig en enkelt beg. blixt Sigma ST-500. Den har bara TTL, Full och 1/16 styrka tror jag. Jag har inte använt den mycket för jag vet inte hur jag ska göra! Köra P + TTL, M + full eller 1/16 och sedan kompensera med kameran (vet inte hur man gör...)???

Jag är också nyfiken på svar på Dan's fråga...

/Jeppe

Enklare är väl att mäta ljuset på bakgrunden, om den är ljusare än ansiktet, ställa kameran på rätt exponering för den, slå på blixten och låta TTL-systemet sköta blixtexponeringen av ansiktet.

När det gäller att lätta upp skarpa skuggor i ansiktet, om det är det du menar, så brukar jag förlita mig på kamerans centrumvägda mätning och dutta i med blixt på kanske -2/3 för att inte döda skuggorna helt.

Håller med föregående i situationen med en ljusare bakgrund.

Men i fallet med skarpa skuggor så får jag sällan perfekt resultat med centrumvägd mätning det är därför jag vill använda M-läget och basera min exponering på en spot.mätning mot ansiktet. Ett exempel kan vara starkt sidoljus och en näraliggande bakgrund som t.ex. en vägg eller ett lövverk.

Fina exempel. Men just det där att välja rätt inställning på kompensering av exponering resp. blixt känns rätt svårt i vissa lägen med höga kontraster. Jag kör ej digitalt heller så jag får ingen fingervisning på plats.

Reflekterade över att kamerans automatik föreslår en exponering som ligger ett steg under den upmätta när man aktiverar blixten. Så mitt antagande under punkt 2) verkar inte så dumt.

Men mitt huvudproblem är alltså att få mera kontroll över blixtexponeringen. Att mäta och ställa in exponeringen av det naturliga ljuset känns ganska lugnt. Men själva TTL-automatiken hos blixten är mera svårkontrollerad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar