Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt med kvällsljusbakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Fick tips om att sikta på himlen och sedan trycka ner avtryckaren till hälften och sedan trycka in exponeringslåsknappen, och sedan använda upplättningsblixt på modellen, men det som händer är ju att modellen inte blir skarp eftersom att kameran inte fokuserar om på modellen utan fortfarande är fokuserad på himlen. Jag kör manuellt, är det det som är problemet? Jag förstår inte riktigt, så någon får gärna förklara! :)

Måste jag använda P A S lägena? Och kan någon förklara processen exakt?

Edit: Egentligen är väl frågan kanske, hur får man fokus på modellen när man väl har kört exponeringslås på himmelen.

Senast ändrad:
tillägg: Det känns lättare att göra detta i photoshop, att maska fram det mörkare området istället. Fast jag kanske har fel?

Du skall bara trycka exponeringslås i första delen

halvvägs för att fokucera om du har kameran normalinställd.

DVS lås ljuset

komponera om

fokucera o ta bilden medan du håller exponeringslåset nere.

Roine

men om du kör manuellt så förstår jag inte problemet.

Om du kör manuellt som du säger så ställer du in exponeringen på himlen. Sedan rör du ju inte dom rrattana mer. Fokusera på modellen och ta bilden. Klart

Kalle_B skrev:
men om du kör manuellt så förstår jag inte problemet.

Om du kör manuellt som du säger så ställer du in exponeringen på himlen. Sedan rör du ju inte dom rrattana mer. Fokusera på modellen och ta bilden. Klart

Hehe, jag är lite seg. Jag ställer in exponering efter himlen, sedan upplättningsblixt på modellen och ställa in blixten så att blixten ger rätt mängd ljus?

Manuellt:
1. Börja med att ställa kameran på läge M.

2. Om du vill ta ett porträtt så gissar jag att du vill ha bakgrunden ur fokus, välj då en stor bländaröppning, bländare 5,6 eller större (mindre siffra = större öppning = mindre nedbländat).

3. Peka sedan din kamera på himlen som du ville ha "rätt" exponerad och ratta in en slutartid som får ljusmätaren i din sökare att ställa sig i mitten. Låt gärna himlen bli lite lätt underexponerad så att det märks att det är kväll.

4. Peka sedan kameran på ditt objekt, tryck ned avtryckaren halvägs för fokusering och ta sedan bilden. Blixten kommer då att exponera ditt motiv korrekt genom sin TTL-ljusmätning, och himlen kommer också att bli rätt genom att du valt rätt slutartid och bländare.

David: Vilken kamera har du? Det jag nu tänker beskriva handlar om Canon EOS350D och 400D. Jag utgår från att alla andra jobbar likadant men kan ju förstås inte svära på att det är så...

Att trycka ned avtryckaren halvvägs är att be kameran fokusera och göra sej klar att exponera. Har du gjort det så ändrar den inget därefter. Vill du att den ska mäta in hur den ska exponera på ett ställe och vart den ska fokusera på ett annat så ska du alltså först rikta kamera mot den plats du vill att den ska samla exponeringsinformation och där trycka på exponeringslåsning. Därefter riktar du mot motivet och fokuserar genom att trycka ned avtryckaren halvvägs. Sen komponerar du bilden och fyrar av.

En annan variant är att köra helt manuellt så som det beskrivs ovan så förebygger du kramp i tummen.

Lycka till!

Re: Re: Porträtt med kvällsljusbakgrund?

EriKarlsson skrev:
David: Vilken kamera har du? Det jag nu tänker beskriva handlar om Canon EOS350D och 400D. Jag utgår från att alla andra jobbar likadant men kan ju förstås inte svära på att det är så...

Att trycka ned avtryckaren halvvägs är att be kameran fokusera och göra sej klar att exponera. Har du gjort det så ändrar den inget därefter. Vill du att den ska mäta in hur den ska exponera på ett ställe och vart den ska fokusera på ett annat så ska du alltså först rikta kamera mot den plats du vill att den ska samla exponeringsinformation och där trycka på exponeringslåsning. Därefter riktar du mot motivet och fokuserar genom att trycka ned avtryckaren halvvägs. Sen komponerar du bilden och fyrar av.

En annan variant är att köra helt manuellt så som det beskrivs ovan så förebygger du kramp i tummen.

Lycka till!

Jag kör Nikon, och som jag skrev så kör jag i princip alltid manuellt :)

Tack för svar dock!

Jag använder också Nikon men i princip vilken kamera som helst, med manuell inställning borde klara av att generera fina porträttbilder på kvällen.

Originalbilden kan du se här!

Objektivet är ett 18-35mm@bländare 6,3 och 1/160sekund. 300Ws Kaffebrus Studioblixt studsad i ett guld paraply. Radiosändare från "Kina" för att utlösa blixten! Strömkälla Smart UPS på 1500VA.

Bilagor

• _dsc0010_3.jpg
    _dsc0010_3.jpg
    36.5 KB · Visningar: 872
Senast ändrad:
Re: Re: Porträtt med kvällsljusbakgrund?

EriKarlsson skrev:

Lycka till!

Hej Erik.

Jag har en 400D och provade din beskrivning, har även provat M-läget och den beskrivningen. Detta förutsätter att man har en extern blixt på eller kopplad till kameran antar jag? För att fota utan blixt, eller med kamerans blixt, så får jag inte himlen tex, så mörk som jag vill att den ska vara. Fotar jag utan blixt så blir motivet näst intill kolsvart, och fotar jag med kamerans blixt, så kan jag använda slutartid 1/200s max, resultatet blir att bakgrunden blir för ljus.

Mvh fotojohan

Maxieboy skrev:
Jag använder också Nikon men i princip vilken kamera som helst, med manuell inställning borde klara av att generera fina porträttbilder på kvällen.

Originalbilden kan du se här!

Objektivet är ett 18-35mm@bländare 6,3 och 1/160sekund. 300Ws Kaffebrus Studioblixt studsad i ett guld paraply. Radiosändare från "Kina" för att utlösa blixten! Strömkälla Smart UPS på 1500VA.

Förbaskat snyggt Max!
Ljuset är förträffligt.

Re: Re: Re: Porträtt med kvällsljusbakgrund?

fotojohan skrev:
Hej Erik.

Jag har en 400D och provade din beskrivning, har även provat M-läget och den beskrivningen. Detta förutsätter att man har en extern blixt på eller kopplad till kameran antar jag? För att fota utan blixt, eller med kamerans blixt, så får jag inte himlen tex, så mörk som jag vill att den ska vara. Fotar jag utan blixt så blir motivet näst intill kolsvart, och fotar jag med kamerans blixt, så kan jag använda slutartid 1/200s max, resultatet blir att bakgrunden blir för ljus.

Mvh fotojohan

Tjena Johan!
Först av allt så måste jag medge att jag inte är 100% med på vad du menar. Är du ute efter att använda en kvällshimmel som fond bakom ett porträtt? Typ?
I ett sådant läge skulle jag använda kamerans manuella läge och fylla i med en blixt på modellen. Den inbyggda blixen brukar i ett sånt läge vara bättre än att vara helt utan - men det är också allt. En "riktig" blixt med någon form av mattskiva/omnibounce är mycket bättre än den inbyggda. En eller ett par kabelstyrda monterade på stativ med rejäla reflektorer är ännu mycket bättre.

Så här skulle jag göra:

Testa att exponera himlen med lite olika bländare tills du får den som du vill ha den. Med bländare 22 (eller tajtare) ska det vara fasen så ljust om du ska tvingas använda jättekort exponeringstid. Jag mäter just nu mot molnig himmel ISO100, f22, 1/60 (75% himmel och resten skog).

Underexponera himlen (i manuellt läge) och komplettera med en TTL-styrd blixt mot motivet.

Jag måste ut och göra ett par testskott nu på en gång! ;-)
Blir det nåt bra så visar jag upp det.

Svarar jag helt uppåt väggarna galet? Missförstår jag dej? Säg till i så fall...

Re: Re: Re: Re: Porträtt med kvällsljusbakgrund?

EriKarlsson skrev:
Tjena Johan!
Först av allt så måste jag medge att jag inte är 100% med på vad du menar. Är du ute efter att använda en kvällshimmel som fond bakom ett porträtt? Typ?
I ett sådant läge skulle jag använda kamerans manuella läge och fylla i med en blixt på modellen. Den inbyggda blixen brukar i ett sånt läge vara bättre än att vara helt utan - men det är också allt. En "riktig" blixt med någon form av mattskiva/omnibounce är mycket bättre än den inbyggda. En eller ett par kabelstyrda monterade på stativ med rejäla reflektorer är ännu mycket bättre.

Så här skulle jag göra:

Testa att exponera himlen med lite olika bländare tills du får den som du vill ha den. Med bländare 22 (eller tajtare) ska det vara fasen så ljust om du ska tvingas använda jättekort exponeringstid. Jag mäter just nu mot molnig himmel ISO100, f22, 1/60 (75% himmel och resten skog).

Underexponera himlen (i manuellt läge) och komplettera med en TTL-styrd blixt mot motivet.

Jag måste ut och göra ett par testskott nu på en gång! ;-)
Blir det nåt bra så visar jag upp det.

Svarar jag helt uppåt väggarna galet? Missförstår jag dej? Säg till i så fall...

Jag fick svar på min fråga. Och svaret var JA, man behöver externa blixtar för att få en himmel som ögat sen den. Annars blir det som jag skrev.

Tack tack =)

Mvh fotojohan

Re: Re: Re: Re: Re: Porträtt med kvällsljusbakgrund?

fotojohan skrev:
Jag fick svar på min fråga. Och svaret var JA, man behöver externa blixtar för att få en himmel som ögat sen den. Annars blir det som jag skrev.

Tack tack =)

Mvh fotojohan

Ok!
Har för övrigt lagt ut resultatet av ett av dagens experiment nu. Kolla på http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1092442
Jag mätte ljuset på himlen och ställde kameran på 1,3 stegs underexponering i manuellt läge. Sen klämde jag dit min TTL-blixt och satte upp den med den inbyggda diffusorn och fyrade av. Resultatet ser du på länken.

Obs! Jag försöker inte göra nåt annat än visa hur man kan underexponera den naturbelysta och kombinera det med en juste blixtbelysning...

Personligen gillar jag ljuset när solen i princip gått ner och bara studsar i molnen, det kräver ingen stark blixt men man får jobba snabbt då det inte varar så länge, En stor lysande yta ger ett snyggare ljus på modellen men det går att komma långt med den inbyggda också för att få känsla för ljuset.

Om bilden
1/90 och 5,6 lite efter 21:00 i början på maj, vatten ger också snygga reflektioner.
Inget photoshop alls på ljus och färg (modellens hud är softad), justering av vitbalans med CP1

Bilagor

• solnedgång.jpg
    solnedgång.jpg
    42.5 KB · Visningar: 126
En Interfit 300i med ett 150cm paraply ca 1,5 m från modellen (och bensindrivet elverk från Jula.)

Tillgänglig ljus styrka var total overkill för den här bilden, för att lysa upp detta skulle det räcka med en vanlig kamerablixt med kabel och paraply, grejerna var med för att köra hårt motljus tidigare på kvällen.

Storleken på ljuset är däremot viktigare för resultatet (storleken på paraplyet)

Tack för det Tore.
Får kolla upp paraply och sladd alternativet, i dagsläget finns inget rimligt skäl för mig att spendera en bunt tusenlappar på studioljus med tanke på hur sällan det kommer att användas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar