Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt med begränsad utrustning i begränsad lokal - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Har fått mitt första fotouppdrag! Ska ta några porträtt. Den stora utmaningen är att det ska ske inomhus i ett ganska dåligt upplyst rum och jag har min Canon 550D med den för ändamålet införskaffade 430EX II-blixten. Det är ganska högt i tak så jag vet inte om jag kan studsa blixten i taket. Vad ska jag tänka på? Har jag nytta av nån form av diffuser/bouncer för att kunna rikta blixten mer rakt på? Önskar jag hade ett stativ men det finnes i dagsläget icke. Förslag någon hjälpsam?
 
Komplettera med en större vit reflekterande skiva. Kan vara något så enkelt och billigt som en större frigolitskiva eller färdig målad vit masonitskiva. Min tanke är att du skall studsa blixtljuset och ha skivan på skuggsidan för att hjälpa upp.

Vilka är förutsättningarna? Finns det en vit eller ljus vägg som kan fungera som reflektor?
Skulle du kunna tänka dig att slå blixten ca 45 uppåt men sätta fast ett A4 papper runt blixthuvudet så att ljuset studsar även lite framåt?
Är taket bara till att glömma?
Kan du spänna upp t.ex. ett vit lakan och skjuta blixten genom detta? Blir som en enorm diffusor.
Kan du styra blixten om du sätter den bredvid kameran eller är du helt låst av att blixten sitter på kameran?

Måste fotograferingen ske i just den lokalen? Kan du byta plats och sätta modellen intill ett fönster och ha en vit skiva på skuggsidan?
 
Tack för snabbt och bra svar! Nån form av reflektorskiva har jag funderat på, men jag gissar att den isf får fungera som fejkat tak att studsa ljuset uppåt på? Men då behöver jag en assistent som håller i, men det borde gå att ordna. Studsar jag åt sidan blir ju ljuset ganska knappt rakt framifrån, då det befintliga ljuset är svagt och jag inte tänker ta mig råd med ett stativ ännu.

A4-papper har jag också funderat på - men hur fäster jag det isf bäst? Rakt över så ljuset går rakt igenom?

Kan tänka mig att köpa till t ex något sånt här om det är en bra lösning: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372191

I övrigt finns det nog inte mycket väggar att använda, möjligtvis taket om jag skruvar upp ljusstyrkan på blixten?
 
Tillägg av mig själv: objektivet är kitzoomen (18-55 3,5-56). Telezoom 70-300 4-5,6 finns också men känns inte som en naturlig lösning...
 
Lite bättre men förvänta dig inga underverk. Scandinavian Photo säljer ett kit från Falcon Eyes. För ca 1 400.- får du lite olika ljusformare till hot-shoe blixtar. Bäst tycker jag att softboxen fungerar.

Har du någon reflexskärm? Kan du vrida blixten och skjuta ljuset i reflexskärmen och lätta upp med en vit skiva på skuggsidan så kommer du väldigt långt.

Har egentligen inga superbra tips till dig som inte kostar en del pengar. Låt oss hoppas att någon annan har friska ideér.
 
Det låter ärligt talat som att du ar tagit dig lite vatten över huvudet, men med det sagt så är inget omöjligt (nästan).
Hur lång tid är det kvar till du ska genomföra fotograferingen? Hinner du få hem en förlängningskabel till blixten ifrån tex E-bay?
http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=...n+oc-e3&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_...11&_nkw=canon+oc-e3&_sacat=See-All-Categories

Ett stativ kanske någon i din bekantskapskrets har att låna ut? Det spelar ingen större roll vad det är för stativ bara du kan få en vettig höjd på det.
Gällande ljusomformare så är det väl bara att googla "DIY softbox" eller "DIY beauty dish" för inspiration och sen ev komplettera med någon form av reflexskärm tex vit kartong eller frigolit.
 
Det du tjänar mest på är nog att få bort blixten från kameran samt skaffa en reflexskärm. En enkel sändare och mottagare kan du få på eBay för en hundring eller två. En frigolitskiva 30mm från Cheapy kostar 15 kronor. Har du inga stativ så kanske snälla kompisar kan assistera och hålla i grejorna till att börja med. Testa och träna lite innan det är skarpt.

Jag gjorde något liknande tidigare idag. Jag skulle hjälpa en förening med porträtt på alla ledare m.fl. 45 pers i en dåligt upplyst samlingslokal. Jag hade en 430 snett framifrån samt en frigolitskiva för att lätta upp skuggsidan. Jag hade i.o.f.s. en blixt att lysa upp bakgrunden med också, för att få den riktigt vit, men det är inte nödvändigt. Helt ok med små medel tycker jag.
 

Bilagor

  • IMG_0057.jpg
    IMG_0057.jpg
    13 KB · Visningar: 547
Det som är positivt är att beställaren vill ha bilderna redigerade till en "antik look" (jag kommer göra dom svartvita med sepia och lite gaussisk oskärpa) med kraftig vit vinjettering. Så jag tänker mig att bildkvalitén inte behöver vara tipptopp. Tack igen för alla ovärdeliga tips! Ska kolla om farsans gamla stativ kan vara användbart (användes till en gammal Pentax för typ 30 år sen).
 
Ska kolla om farsans gamla stativ kan vara användbart (användes till en gammal Pentax för typ 30 år sen).

Det är det absolut! Försök att fa tag i en förlängningskabel eller radiosändare till blixten och placera den på stativet så har du kommit en lång väg från att köra med blixten på kameran och smälla av den rakt på.
 
På måndag är det dags! Någon som har ett sistaminutentips? (Har numera även en omni-bounce, ett gammalt stativ plus fjärrutlösare).
 
Hur gick det?

Hej Erik! Jag läste denna tråd och blev nyfiken hur det har gått för dig?
Vad är bästa tipset till oss andra som står i begrepp att fota porträttbilder? Jag kommer att testa att ha blixten ca 45 grader på sidan om kameran, och styra den trådlöst. I övrigt tror jag att jag skulle behöva någon slags softbox, får se hur jag kan lösa det.
 
Transparent paraply, frigolitskivor är bra saker att diffusera ljuset med. Paraplyer är bra, billiga och lätta att transportera och fälla upp. Ett stativ till det som du också kan sätta blixten på, så har men ett bra "studio"-ljus. Lägg till en frigolitskiva/spegel/papp med aluminium-folie som du kan rikta och lätta upp skuggor med.

För extra softa skuggor, spänn upp ett tunt vitt lakan och kör blixten bakom.

Här några exempel med en lös blixt ( Sigma ) och transparent paraply utomhus.

http://www.flickr.com/photos/studiobild2/4678412637/in/set-72157614601283165
http://www.flickr.com/photos/studiobild2/5601363490/in/set-72157614601283165/
 
Hej Erik! Jag läste denna tråd och blev nyfiken hur det har gått för dig?
Vad är bästa tipset till oss andra som står i begrepp att fota porträttbilder? Jag kommer att testa att ha blixten ca 45 grader på sidan om kameran, och styra den trådlöst. I övrigt tror jag att jag skulle behöva någon slags softbox, får se hur jag kan lösa det.

Det gick hyfsat ändå, jag är inte klar än utan ska ta fler porträtt nästa vecka. Det underlättade för mig att dom ska vara i svartvitt. Jag körde den externa blixten monterad på kameran med omnibounce och vinklad lite mer än 45 grader upp. Första svängen körde jag med stativ, men det var för kort för stående porträtt så det blev ful vinkel (underifrån). Det jag hade haft mest nytta av, tror jag, är en till blixt som skulle kunnat funka som master.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.