Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt m 2xSB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Tänkte prova på att fota proträtt med följande utrustning:

Nikon D300
2 st SB-800 med omni bounce o iTTL
Objektiv: 10-20, 50mm och 80-200.
Bakgrund: Svart sammetstyg

Både närbilder och helkropp. Vad är lämplig belysnings setup med denna utrustning? Vid närbilder gissar jag att man kanske kan använda blixten på kameran också???

Behöver jag paraply el. dyl eller man klarar sig med bara omnibounce? Klarar man sig med 1 paraply?

Andra tips för en som skall prova detta första gången?

Det funkar alldeles ypperligt, Men köp 2 stativ och paraplyn till det, kika på kaffebrus dom har allting. Stativ, blixtklämmor och paraflaxer!
Du får en uppsättning till 2 blixtar för under 850:-

Var hittar du 2 st. stativ för det priset på kaffebrus. Det jag hittar (2m stativ + klämma + paraply) hamnar på drygt 800 per set.

Jag hade alla gånger bytt ut omnibouncerna mot softboxar eller paraplyer. Idén med omnibounce är att använda taket eller någon yta att reflektera ljuset mot. Det funkar mindre bra med just porträtt med klassisk ljussättning.

Det går visserligen bra att använda en ljus skiva av något slag att studsa ljuset mot, blir ju samma sak som ett paraply. Vad man normalt sett vill åt är ett extremt mjukt ljus men ändå kontrollerbart. Mjukt ljus får man genom att använda en riktigt stor ljuskälla. Som ett paraply eller softbox (eller taket). Men fortfarande vill man styra ljuset vilket inte går med taket som ljuskälla....Dessutom kommer det från fel håll. Uppifrån är inte det optimala för porträtt. Ser ut som familjen Adams har blivit plåtade när ögonbrynen skuggar ögonen och huvudet skuggar halsen.

Det finns dock ett trix som kan funka och det är att slå blixten bakåt/uppåt mot ett hörn och sedan låta det studsa ner mot motivet. Du får på så sätt ungefär samma vinkel som en klassisk ljussättning för porträtt. Ca 45 grader från sidan och snett ovanifrån är det vanliga.

Men som vanligt så gäller: prova med det du har! Det kanske funkar för din smak.....

Det funkar alldeles ypperligt, Men köp 2 stativ och paraplyn till det, kika på kaffebrus dom har allting. Stativ, blixtklämmor och paraflaxer!
Du får en uppsättning till 2 blixtar för under 850:-

Hade samma fråga men med en sb 600. Jag funderar på storleken på paraplyt. Nu är ju 600:an en mindre ljuskälla än 800:an. Ska jag ha ett mindre paraply då elller??

Dennis

Tänkte prova på att fota proträtt med följande utrustning:

Nikon D300
2 st SB-800 med omni bounce o iTTL
Objektiv: 10-20, 50mm och 80-200.
Bakgrund: Svart sammetstyg

Både närbilder och helkropp. Vad är lämplig belysnings setup med denna utrustning? Vid närbilder gissar jag att man kanske kan använda blixten på kameran också???

Behöver jag paraply el. dyl eller man klarar sig med bara omnibounce? Klarar man sig med 1 paraply?

Andra tips för en som skall prova detta första gången?

Nikon har gjort en instruktions dvd om creativ light system. Den är tydligen bara släppt i USA. Menjag såg den igår.... Mycket bra och värdefulla tips på ljust det du är ute efter.

Jag köpte först ett kit från Kaffebrus, stativ med fäste för blixt samt ett vitt paraply till min 580EX. Var så nöjd med första kitet så jag köpte ett till men med silverparaply till min gamla Sigma 500DG Super. Blir ett helt annat ljus med paraply jfr.med omnibounce, även om du riktar den och slår i tak/väggar.

Hur ställer ni då upp två blixtar med stativ+paraply i hemmastudion?
En på vardera sidan symmetriskt, eller på annat sätt?

Försökte att leta fram en guide som jag lärde mig rätt mycket av. Kan finnas här på fotosidan alt. någon annan fotosajt. "Studioljus eller något liknande"
Jag kör en blixt uppifrån till höger i ca 45 gradersvinkel, den andra har jag 90 grader vid sidan av motivet till vänster, alt lite högre än motivet. På så sätt slipper jag tråkiga skuggor, som det annars blir vid blixt blider. Hittar jag "guiden" så återkommer jag!

Hur ställer ni då upp två blixtar med stativ+paraply i hemmastudion?
En på vardera sidan symmetriskt, eller på annat sätt?

Det finns tusen sätt, beroende på hur du vill att slutresultatet ska bli. Finns ju flera artiklar här på Fotosdian om grundläggande studioljus du kan titta på tex.

Kolla oxå på andras bilder. Se i ögonen på reflexerna, så kan det avslöjas mycket hurdan ljussättningen var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar