Annons

Porträtt inomhus-dagsljus och/eller studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Under 90 minuter ska jag fotografera ett kärlekspar i ett gammalt slott, som heter Örenässlott och ligger söder om Helsingborg,som har stora och höga fönster. Inredningen är mörk och väggarna av mörk panel.

Vid fönstret är det fint att använda endast dagsljuset samt reflektor för att deras sida mot rummet inte ska bli för mörk.

Men om paret går in i rummet lite, sätter sig i te x soffan mm, ska jag komplettera med studioblixtar?
Upp i taket för att kunna arbeta flexiblare och för att ljusa upp rummet lite? Ska vara noga med att det inte blir skuggor under ögonen, därför riktar jag blixten efter det.

Är inte blixtljuset för varm i färgtonen för att det ska gå ihop med dagsljuset som strömmar in?

Har någon erfarenhet av att fotografera i liknande situation? Hur gjorde ni?

/Marie

Ingen egen erfarenhet, men det låter helt klart som blixt kan behövas för bilder längre in i rummet. Hoppas det finns möjlighet att planera poseringar/ljussättning lite innan om allt skall hinnas med på 90min.

Tror inte det skall vara bekymmer med olika färgtemperatur. Blixtar är väl oftast balanserade för 5600K som är "dagsljus". Om det drar åt något håll tror jag snarare blixtarna upplevs som aningen kallare än fönsterljuset, speciellt om det är sen eftermiddag/tidig kväll.

Hur menar du med "upp i taket"? En lägre placering av blixtarna bör passa om skuggor under ögonen skall undvikas. Eller tänker du på att studsa blixtljuset mot taket för mildare skuggor och bra allmänljus? Se upp bara så ljuset inte färgas av väggar eller tak, beroende på hur neutrala de är.

Det var mina små teorier. Hoppas det iaf kan locka någon kunnigare att säga nå't nyttigt. ;)
(Lite klen aktivitet här i "studio-forumet" tycker jag).

Örenäs slott - där skall jag plåta i augusti :)

Upplättningsblixtar är ju inte fel. Sen kan det vara effektfullt att belysa en del av en bakgrund med spot eller liknande.
Du bör belysa paret för att undvika mörka områden. Så blixtar är nog oundvikligt. Använd också en guldfärgad reflektor för varmt ljus.
Färgtemperaturen går att justera i efterhand, speciellt om du plåtar i RAW.
Du kan få interiören oerhört varm, fin och tidstypisk.

du kan ju alltid prova be dem sitta riktigt riktigt stilla, och ta några provexponeringar utan blixtar =)

annars så tror jag att det kan bli fint om du försöker få blixtljuset så mjukt som möjligt, så du så långt som möjligt försöker få "ljus-genom-fönster" karaktär på ljuset. Lycka till! Ska bli spännande att se resultatet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar