Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt i (troligtvis) mörk studio - tips mottages tacksamt!

Produkter
(logga in för att koppla)

antontiilikainen

Aktiv medlem
Hej! Har fått i uppdrag att fotografera interiören i en musikstudio samt en eller två bilder med artisten + en till person i studion så miljön syns i bakgrunden.

Söker nu era bästa tips för enklast möjliga ljussättning! Då jag förmodar att ljuset är begränsat i studion planerar jag att köpa ett belysningsstativ och ett silverfärgat paraply och använder min vanliga SB-700. Det som oroar mig är bakgrunden. Är det taskigt ljus så är jag rädd att det blir svårt att få ett skapligt ljus på den också. Förslag mottages tacksamt!

Har inte tillgång till flera blixtar, om jag inte ev kan låna en ytterligare slavblixt, men det är osäkert.

Tack på förhand!

Mvh
Anton
 
Mer än en blixt.

Då kan du skapa bakgrundsbelysning med den ena och lyfta fram motivet med den andra.

Det räcker gott med en kinablixt och ett billigt paraplyställ för omkring 1500 tillsammans.
 
Tack för svar! Har du några ideer om hur jag bäst ljussätter bakgrunden med denna setup?

Svårt att säga utan att veta hur rummet ser ut. Ett fullt utslaget paraply brukar sprida ljuset ganska bra, så placeringen är inte superviktig.

Det enklaste är nog att titta på några klassiska ljussättningsdiagram på nätet och välja några varianter som du tycker kommer att passa rummet.

Sedan kan du flytta och justera paraplerna medan du fotar. Oftast ser man direkt på skärmen om man får för mycket eller för lite ljus någonstans.

Man kommer rätt långt med de klassiska ljussättningarna och bilderna brukar bli uppskattade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.