Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt i svartvitt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte riktigt var jag skulle skriva det här inlägget, men här får det bli...ska fotografera svartvita porträttbilder i sommar, och undrar om man kanske kan få lite tips...Har aldrig fotat med svartvitt, och inte heller porträttbilder. Är det något direkt man ska tänka på med svart/vit film?

Är det dyrare med framkallningen? (skickar in filmen till Extra film för framkallning...)

Bilderna kommer upp efter sommaren!
Ha en bra sommar allihopa!
Mvh/Anna
 
Det var två aldrig i samma mening där. Ingen bra kombination... Hur man skall ta ett bra porträtt är inte lätt att förklara, än mindre hur du skall göra det med en teknik du inte har använt förr.
Rådet blir nog ändå "experimentera"! Testa hej vilt, titta på andra fotografers bilder, tänk efter vad som gör dem så bra.

Utrustningsmässigt bör du använda ett kort teleobjektiv för att få rättvisande perspektiv i bilden men vissa fotografer använder vidvinklar för att framhäva något. Den vanligaste typen av porträtt tas dock med ett teleobjektiv, typiskt 80-135mm. Detta för att kunna få ett kort skärpedjup så att bakgrunden inte stör.

Vad gäller svartvitt vet jag inte om Extrafilm och de andra postorderlabben framkallar detta, en del gör det säkert men då kostar det multum. Svartvita framkallningspåsar ligger på ca 200kr/st.Kanske nån du känner har framkallningsdosa och andra prylar som du kan låna? Då behöver du bara köpa kemikalierna och kan göra jobbet själv.
Vad du skall tänka på är bland annat att den svartvita filmen inte registrerar vilket ljus (alltså vilken färg) motivet reflekterar utan endast hur starkt det är. Det gör att två färger som ser väldigt olika ut för oss kan se precis likadana ut på bilden.

Som sagt, titta runt och experimentera!
 
Ja, det är en hel del att tänka på, dels vid fotograferingen och dels i mörkrummet...och ja, det är dyrt att framkalla sv/v.
Om man har ett litet eget mörkrum är sv/v kul, "enkelt" och billigt att pyssla med. Att göra perfekta bilder är allt annat än enkelt dock, men tekniken är väldigt "basic" om man säger.
Det finns hur mycket som helst att lära om ämnet. Börja med att lära dig hur kameran, ljussättning etc. funkar. För att se resultat behövs nog ett litet mörkrum om du inte vill bli ruinerad...
 
Börja med att köpa ett par c-41 s/v filmer typ Kodaks. De ska inte kosta med att framkalla då de körs i samma kemi som färgfilmerna dock riskerar du få lite färgstick. Där kan du åtminstone se skillnadera från färgporträtt och sen avgöra hus du vill fortsätta.
 
Emil-G skrev:
Det var två aldrig i samma mening där. Ingen bra kombination... Hur man skall ta ett bra porträtt är inte lätt att förklara, än mindre hur du skall göra det med en teknik du inte har använt förr.
Rådet blir nog ändå "experimentera"! Testa hej vilt, titta på andra fotografers bilder, tänk efter vad som gör dem så bra.

Utrustningsmässigt bör du använda ett kort teleobjektiv för att få rättvisande perspektiv i bilden men vissa fotografer använder vidvinklar för att framhäva något. Den vanligaste typen av porträtt tas dock med ett teleobjektiv, typiskt 80-135mm. Detta för att kunna få ett kort skärpedjup så att bakgrunden inte stör.

Vad gäller svartvitt vet jag inte om Extrafilm och de andra postorderlabben framkallar detta, en del gör det säkert men då kostar det multum. Svartvita framkallningspåsar ligger på ca 200kr/st.Kanske nån du känner har framkallningsdosa och andra prylar som du kan låna? Då behöver du bara köpa kemikalierna och kan göra jobbet själv.
Vad du skall tänka på är bland annat att den svartvita filmen inte registrerar vilket ljus (alltså vilken färg) motivet reflekterar utan endast hur starkt det är. Det gör att två färger som ser väldigt olika ut för oss kan se precis likadana ut på bilden.

Som sagt, titta runt och experimentera!



SKICKA INTE TILL EXTRAFILM!!!!!
dom är svindyra på att slabba svartvitt.

Gå heldre till din lokala expert handlare och låt dom framkalla.
Det blir garanterat billigare..
 
Jag tycker också du kan börja med Kodaks c-41 film. Det är en svartvit film som framkallas precis som en färgfilm. En fördel med denna film är att kornet är väldigt fint vilket kan gynna uppförstoringar. Det går även att göra vanliga s/v kopior efteråt.

Dock som Eva Lundh redan beskrivit kan det uppstå färgstick vid framkallning. Första gångan jag använde filmen skickade jag den till Fuji Direkt och fick en väldigt fin brunton i bilden. Senast framkallade jag den hos YFO i Göteborg med ett neutralt svartvitt resultat.

Lycka till!
 
Har för mig att fotokungen(odenplan och på söder) ska vara ganska billiga på svartvitt. 49 för framkallning, 59 med kontaktkarta, 4kr / bild för 10x15. Vet inte vilken kvalité dom håller dock.
 
använd inte en brännvidd under 70mm.
85mm och uppåt blir bäst.
(fast vidvinkelporträtt är ganska roliga förstås)
slösa lite mer film och använd största bländaröppning för tjusigt kort skärpedjup, det tar ut personen från bakgrunden. glöm inte att gå nära, ju närmare du står desto kortare skärpedjup.

ska du plåta i naturligt ljus eller arrangerat ljus?

det finns ju hur mycket som helst att säga egentligen... :eek:O

kör INTE med kodaks c-41 film, onödigt dyrt och ger rätt konstiga färgstick ibland.
dessutom, du bor i täby. ta dig till crimson i stan istället, eller mejla för fotopåse (www.crimson.se) och kör framkallning och små råkopior (tror det ligger nånstans strax runt 150 spänn, dom har tydligen höjt) för de blir skitbra. inte för hårt soppade (skitviktigt att inte neggen blir dåligt framkallade, för det går ju aldrig att göra ogjort) och råkopior med fin ton och gråskala (gjort på färgpapper).
tips dock. de har samma pris på både s/v rullar och färg, men även oberoende på om det är 24 eller 36 bildersrullar... så 36 bilders rullar är ju att föredra.
alltså, framkallning 135 + råkopior 8x12 frontline = 120:- plus moms.
det är det jag rekomenderar.

vad är det för slags porträtt du tänker ta? vad är det för typ av människor? miljö? användningsområde? ljus?

tjo!
 
Senast ändrad:
Håller med Christel!

Kör "riktig" s/v film! Jag framkallar också hos crimson, och kan varmt rekomendera dom.
 
vill man slippa färgsticken med c-41 s/v är det bara att snacka med labbet. Dom kan lätt reglera färgsticken. Praoade på kodak så jag har själv fixat till färgsticken.. bara några knapptryck!
 
fast det är fortfarande dyrare med c-41 "fusk-s/v film" och amatörlabb.
varför inte köra äkta s/v film och gå till ett proffslabb när det inte slaktar plånboken?
 
Dessutom, med C-41 s/v film kan man inte välja vilken film man vill...eller finns Tri-x som c-41? Eller Fuji Neopan?...nähä...trodde inte det heller...
 
Nej, lite knepig ton där tycker jag. Vill man testa svartvitt så är väl de olika sv/v c-41 filmerna som finns ett bra alternativ. Sen så är det ju så att kanske inte alla uppskattar kornet hos tri-x.

Sen var väl frågan om hur man tar bra porträtt i svart/vitt? Lite ideer att testa:

För barnfotografering text, kan vara att ta bilder, antigen i skuggan eller när det är lite molnigt. Ljuset är då mjukt och fint. Fotar du barn lite uppifrån så ger himlen en snygg catch-light i ögonen.

Alt. Fota i motljus med lite upplättningsblixt eller en reflexskärm för att få ljus i ansiktet

Bakgrund: Med svartvitt kan du i stort sett använda vilken skitig pressening som helst som bakgrund. Se till att få den ur fokus bara så den inte blir för flammig och stickande.

mvh
PL
 
Hej Anna

Välkommen in i en rolig värld.

Jag tycker att du skall ta kontakt med ortens fotoklubb.
Där finns garanterat medlemmar som gärna hjälper dig.

Troligtvis så har de också tillgång till mörkrum med framkallningsutrustning och förstoringsapparater.

Finns det ingen klubb så kolla med skolorna om de har ett litet mörkrum.

När det gäller porträttagningen så håller jag med de övriga. Normal till kort tele. Möjlighet att blända ner till 2,8 eller 4 är bra.

I sv är det ofta en fördel att renodla bilden. Modellen bär enkla kläder utan flarriga mönster, enkelfärgat. En lugn och harmonisk bakgrund, själv är jag förtjust i grönska.

Material:
Jag använder Ilfords perceptol blandad 1:3 långa tider men fint korn.
Favoritfilm Iflords PanF körd i 50 ISO. I princip kräver ljusstyrkan utomhusfoto eller studio.
TriX om det inte är ljust. Den är jättebra på att separera mörka toner.
Ilford 400Delta om jag vet att motivet innehåller mycket vitt, separerar ljusa toner fint.
100 film har jag ingen favorit ännu men jag håller på med att prova Agfa 100 och den verkar ge ett mycket bra resultat. Måste nog testa 200 och 400 också.

För en nybörjare som skall testa rekommenderar jag Agfa 100 eller TriX om man kan acceptera kornet.

T-Max tycker jag inte om.

Till förstoringsapparaten så väljer du Ilfords Multigradepapper i storlek 18*24 Pearl 44M.
Eller så väljer du varianten Satin.

En TriX köpt i 10-pack med framkallning ligger runt 60 kr.

Mvh Erik
 
erik, vart hittar du tri-x med framkallning? Verkar intressant. Kanske finns 120 film också?
 
Njae Peter

Det finns inget färdigt paket.
Man får blaska lite med framkallningsdosan hemma i källaren.

Om man förbrukar hela framkallaren (slipper slänga pga att den har oxiderat alltför mycket) så hamnar priset per film runt 60 kr.

Fix köper man Ilfords i 5L dunk.
 
När det gäller svartvitt så finns mycket att lära men jag tänker olika beroende på om jag plåtar i färg eller svartvitt. När det gäller svartvitt slipper man också tänka på att kläderna ska matcha i färgerna.
Men titta gärna på andra fotografers bilder. Det går att göra väldigt mycket med svartvitt så testa dig fram.
När det gäller c41-filmer så kan det vara väldigt dyrt att framkalla vissa av dessa filmer. Själv fick jag betala 380 när jag använde Kodaks ena film som jag lämnade in på ett Fuji-labb. Men Kodaks film Black/White + ska gå att köra i ett vanligt färglabb och då kostar den lika mycket som en vanlig färgfilm. Men när det gäller tonerna är ändå vanlig svartvit film att föredra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.