Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträtt i naturligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
ska fotografera porträtt utomhus om ca en och en halv vecka. Det finns inte tid att skrapa ihop pengar och beställa ny utrustning, alltså får jag klara mig med vad jag har:

eos350d
tamron 70-300/4-5,6
canon 18-55/3,5-5,6
frigolitskivor

det bästa vore förstås om det var mulet men fint (inget regn) väder, men risken är ju att det blir riktigt soligt. Hur håller man den situationen under kontroll? Så här långt har jag följande:

1) placera modellen i skugga

2) placera modellen så att modellens framsida får skugga, dvs solen i ryggen (för att undvika "racoon eyes").

3) sätt solglasögon på modellen om ljuset kommer från ett annat håll (för att dölja "racoon eyes" så gott det går)

4) låt någon som kan agera assistent hålla i reflektorn för att få in ljus i modellens ansikte

5) modellen kanske kan hålla i ett "parasoll" i form av ett semi-transparent blixtparaply

punkt 4 kan fungera under delar av sessionen, men knappast för hela (2 modeller som även vill fotas tillsammans)

Behöver tips om hur jag gör det bästa av situationen

Du kan inte fota lite senare på kvällen då? Dels finns det lättare skuggor då plus att man kan lättare fota i solen (ljuset är inte lika starkt för ögonen och solen ligger lite lägre vilket inte gör några racoon eyes)

/ Marcus

Titta på elinchrome-reklamen till höger på den här sida (om den syns för dig).

Solen kan skugga ögonhålan, så det blir svart och det är ju inte vackert.

/ Marcus

Oj, var det så enkelt. Det gäller alltså att undvika att ögonen hamnar i skugga. Min engelska har brister och jag har inte hittat ordet "racoon" i lexikon. Vad betyder ordet exakt?

Prova med att skugga solen med ett vitt lakan, alltså mellan modell och solen. Ger en halvhård skugga. Upplättning med extern blix ? Du kan med fördel även använda frigolitskivorna och studsa ljuset för att lätta upp skuggorna.

/ Erik

Att fota senare på kvällen är troligen uteslutet pga modellens arbetstider

ett lakan som diffusor mellan modell och sol är en bra idé (som man kan ta ett steg längre och bygga ett tält runt modellen, något jag såg exempel på innan jag startade den här tråden), men hur får jag upp det (har ingen ställning tillgänglig)? Definitivt tänkvärt för framtida inköp av utrustning dock :)

Upplättning med extern blixt är något jag övervägt. Först funderade jag på slavblixtar, men de klarar inte solljuset. Har ingen canon-dedikerad blixt, men det ska gå ändå, gäller ju bara att hitta rätt inställningar för att det ska fungera. enda problemet skulle vara skärpedjupet som kommer att bli relativt stort?

Har du någon bro i närheten rekommenderar jag att du kollar ljuset under bron de klockslag det gäller. Brobanan kommer att skugga ljus rakt uppifrån vilket eliminerar ovan nämnda problem. Du får istället ett mycket fint ljus från sidan som är suveränt för modellfoto.

En bro är ett av de absolut bästa porträtthjälpmedlen.

PerKr skrev:
Attett lakan som diffusor mellan modell och sol är en bra idé (som man kan ta ett steg längre och bygga ett tält runt modellen, något jag såg exempel på innan jag startade den här tråden), men hur får jag upp det (har ingen ställning tillgänglig)? Definitivt tänkvärt för framtida inköp av utrustning dock :)
Kanske :
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/16684783
Klädställningen borde funka att hänga lakanet över, dock bara 160 cm men det finns kanske högre om man letar lite mer.

/ Erik

Party Tält

Det är enkelt att ha med sig ett PARTY TÄLT för att få fina utomhusbilder. 129:- är en bra investering för att få tillgång till skugga och ändå ha fina bakgrunder.

har konstaterat att jag inte lär ha en chans att undvika att himlen är utbränd med den utrustning jag har just nu (saknar HS-sync på blixten). grå-filter skulle ju kanske kunna hjälpa till där (tackar Pellepiano för att han nämnde det). Tog ett litet tag innan jag fattade vitsen med det :) Nu ska jag bara fundera ut vilket grå-filter jag behöver

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar