Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Tjena.

Nu är det så att jag är inte jätte bra på att plåta porträtt, men övning ger färdighet, så på söndag (om vädret tillter) ska jag plåta lite porträttbild på en tjejkompis. Problemet är att jag har inte en susning om hur jag ska göra "rätt"..

Blixt eller reflexskärm skulle ju vara underbart, tyvärr har jag inget av dem, har möjlighet att låna en studioblixt med paraply, men då har jag ingenstans att vara, då den behöver eluttag.

Så om jag kunde få lite bra och vägledande tipps på hur jag kan få så bra porträttbilder som möjligt, under dem förutsättningarna jag har. Jag kommer använda min Fuji finepix s2pro med ett nikon 50mm f1.8.

utomhus en halv solig dag så borde det väl funka med en reflex skärm...

Annars så är det väl bara att prova sig fram skulle jag tro...

Om det är soligt kan du lätta upp med en reflexskärm, eller något annat stort och blankt, tex en räddningsfilt i folie från apoteket (50 kr). Du bör dock ha någon med dig som kan hålla den åt dig. Du kan även testa att lätta upp lite svagt med kamerans blixt.

Om det är molnigt så får du ett mjukt ljus, dock blir det lite matta färger. Mitt tips är att skjuta svartvitt i så fall, det brukar bli bra.

någon reflexskärm har jag som sagt inte, tyvärr, det måste nog ta och inhandlas. Kamerans exna blixt använder jag tyvärr inte, då den kräver andra batterier utöver de vanliga tyvärr. Det får kanske bli till att leta skugga om det är för kraftig sol? För någon assistent som kan hålla någon stor foliefilt blir nog tyvärr svårt att hitta, då de flesta i min vändkrets inte är det minsta foto intresserade. Frigolitskivor har jag läst ska fungera ganska bra, men det känns så otympligt att bära med sig, även om de är lätta, så tar dem ju mycket platts.

En ihoppfällbar reflexskärm skulle ju vara smidigt, men är det verkligen försvarbart att betala 500:- för en metallring med "folie" för att få en Lastolite 50cm skärm? Eller finns det billigare alternativ, som är lika smidiga?

Reflexskärm

En reflexskärm är en vit matt yta som reflekterar ljuset. En sådan kan man hitta i linneskåpet.

En bra ljuskälla för porträttfoto är fönster. Fotografera gärna nära ett fönster som inte ligger i direkt solljus. För de som inte är berikade med vanliga fönster kan man gå till fotofackhandeln och köpa en studioblixt med tillhörande softbox för en massa pengar. Det vanliga fönstret ger ändå det finaste ljuset.

Utomhus kan det vara värt en 50-lapp för att köpa ett batteri till upplättningsblixten. Se bara till att den inte lyser på full effekt. Då blir blixtljuset så tydligt. Bättre är om man ställer ner effekten ett steg så man inte förstör det naturliga ljuset.

Fönster ja, eftersom vi ska ta en sväng in till stan och gå runt där, så borde kulturamas enorma fönster vara perfekta?

Jo, man kanske skulle offra några kronor på batterier, finns det laddningsbara CR123A? eller det finns det säkert, frågan är snarare vart?

Ska försöka rota igenom garderoben också, man kanske kan hitta något bra som reflexskärm, något tipps på vad man skulle kunna leta efter?

Min första reflexskärm byggde jag av ett stycke wellpappkartong som först kläddes med aluminiumfolie och sedan med ett gammalt lakan. Funktionen är samma som för dyra skärmar.

Lakan är användbart. De kan även användas till bakgrund.

Ett lakan skulle man ju kunna leta efter ja, men det ska ju helst vara så portabelt som möjligt, eftersom vi inte har någon bestämd platts att vara på.

Fan, jag måste skaffa fler fotovänner som man kan ha som hjälp då och då, och som man kan låna saker med.

Som det ser ut nu blir det mest riktiga improvisationer, fast jag får ta det som en nyttig problemlösning:)

Reflexskärm

Jag har byggt mig en reflexskärm av bredsidan på en flyttkartong som jag klippt sönder och på ena sidan har jag klistrat vitt papper från bokhandeln och på andra sidan lite tillknycklat köksfolie.
Den använder jag både utomhus och inomhus, den är rätt behändig pga av sin lagoma storlek och priset skall vi inte tala om, jag tror att det vita pappersarket från bokhandeln kostade 15 kr.

Ett tips som jag fått av ett proffs :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar