Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfoliobilder - onödigt utrymme

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Varför är det så mycket tom yta ovanför portfoliobilderna? Detta gör att man måste rulla ner varje fönster för att kunna se bilderna.

Bilagor

• port.jpg
    port.jpg
    38.9 KB · Visningar: 283
håller med.

jag har dessutom märkt att folk som inte är bekanta med fotosidan i övrigt inte ser blädderknapparna (som förövrigt är placerade ovanför. mycket bra) och går tillbaka till tumnaglarna varje gång dom vill gå vidare till nästa bild.
:eek:(

Detta att behöva scrolla eller inte är väl lite beroende på vad du har för skärmupplösning och kanske även hur stor monitor du har.

Själv kör jag på 1280x960 och har en 21" - då ser det ut så här (slipper alltså scrolla)

Bilagor

• fogel.jpg
    fogel.jpg
    31.9 KB · Visningar: 211
Det är möjligt att man kan hela bilden om man maximerar webbläsarfönstret på en skärm med hög upplösning. Problemet är att alla inte har 21"-skärmar. Det kan vara folk som sitter och tittar på bilder via kontorsdatorn. Hur bra upplösning är det på en sån skärm?

Jag tycker det vore bra om man kom till nästa bild när man klickar i bilden. Då slipper man sikta på den lilla pilen.

19" skärmar kör man oftast i 1280x960. Problemet är väl att de flesta kontor har 17, eller t.o.m 15" och där är det ju 1024x768. Men jag håller med Per.. Det är för mycket luft ovan. Oavsett upplösning.

Upplösning?

Tanken är att få luft och yta runt bilderna så att de får en värdig presentation. Vad sitter ni på för upplösning?

Vad gäller blädderknapparna så är de lite osynliga ja, det är ju en balans mellan att göra dem diskreta så att dom inte stör bilderna och samtidigt tydliga. Ska se över hur vi kan få till dem lite tydligare, kan tycka dom är lite små också.

Jag tycker att man ska tänka på den stora massan som sitter med skärmar med upplösningen 1024x768 pixlar. Det skulle vara fint om man fick med en bild med höjden 600 pixlar.

Jag antar att det försvinner mycket yta ovan och nedan med alla menyrader och startlister. Det skulle vara intressant att veta hur stora bilder man kan göra så att hela får plats i fönstret.

Det är nog ganska simpelt att fixa till det nu när ändå FS-crew ska börja mecka med hela portfolio-mekaniken, eller hur Christer? =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto