Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel batteridriven strobe/blixt med bra inställningslampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

abcxyz

Aktiv medlem
Jag målar mycket porträtt efter foto. Hittills har jag tagit mina porträttfoton inomhus eftersom jag bara har fast ljus i mitt hem. Nu i sommar skulle jag dock vilja flytta ut mina modeller i naturen, och då behövs en portabel blixt/strobe av något slag.

Bilden inte vara "bra" rent fotografiskt eftersom porträttmålning skiljer sig väldigt mycket åt från porträttfoto (i porträttmålning VILL man ha hårda, skarpa skuggor och inte sådant där mjukt ljus utan kontrast som är populärt bland porträttfotografer). Det viktigaste är att jag får skuggorna EXAKT där jag vill ha dem. Den hårda slagskuggan under näsan är särskilt viktig. Jag bifogar en bild som illustrerar vad jag menar. Att blixten har en bra inställningslampa (modeling light) är därför viktigt.

Jag vill gärna komma så billigt undan som möjligt, helst vill jag inte gå över 6000-7000 kr för ett paket med batteri och blixt. Är det möjligt tro? Min setup ska alltså bestå av en enda ljuskälla som placeras snett ovanför modellen till vänster. Inga andra ljuskällor behövs. Bomstativ har jag redan. Tack så mycket!

Bilagor

• rembrandt.jpg
    rembrandt.jpg
    13.2 KB · Visningar: 532
Du har altså ingen blixt redan?

Och varför behöver du blixt utomhus när du har solen? Kanske inte lika lätt att kontrolera men om du vill ha skarpa skuggor och dyl som du skrev så borde det ju räcka.

Och en inställningslampa utomhus känns som den borde försvinna i det befintliga ljuset. Tänk även på att du måste ha rätt synktid då utomhusfoto ofta hamnar över 1/200. Jag är inte jättevan vid just fasta blixtar då jag använder hotshoe blixtar mest själv, så jag kan ju ha helt fel.

Jag skulle fortfarande föreslå solen och reflexskärm för att forma den en aning om du nu skall vara utomhus.

Nu har jag läst en del om Quantuum R+600 Dual Power och den verkar vara perfekt. En sak jag inte hittar någon information om är om inställningslampan är konstant. På vissa blixtar stängs den av automatiskt efter en viss tid för att spara batteri, vilket skulle driva mig till vansinne. Jag vill själv bestämma över inställningsljuset. Mikael Sundberg, skulle du kunna bekräfta att inställningslampan inte har automatisk avstängning? För i så fall tar jag och beställer en Quantuum. Tack för hjälpen.

Du har altså ingen blixt redan?
Jag har en Canon Speedlite 580 EX. Den duger inte alls.

Och varför behöver du blixt utomhus när du har solen? Kanske inte lika lätt att kontrolera men om du vill ha skarpa skuggor och dyl som du skrev så borde det ju räcka.
Som jag skrev i mitt första inlägg behöver jag kunna kontrollera slagskuggorna exakt. Vi snackar verkligen EXAKT. Alltså på centimetern. Den precisionen får du bara med artificiellt ljus. Dessutom tänker jag inte fota i solsken, snarare i skymning och i andra miljöer där ljuset är väldigt dämpat, till exempel i en skogsdunge när solen är på väg ner eller i en nedlagd fabrik.

Jag skulle fortfarande föreslå solen och reflexskärm för att forma den en aning om du nu skall vara utomhus.
En reflexskärm är inte ens i närheten av vad jag behöver för att skapa skuggorna jag behöver för att måla bra porträtt. Se bilden jag la upp i första inlägget - hur skapar du den exakta, skarpa skuggan under näsan med en reflexskärm?

Nu har jag läst en del om Quantuum R+600 Dual Power och den verkar vara perfekt. En sak jag inte hittar någon information om är om inställningslampan är konstant. På vissa blixtar stängs den av automatiskt efter en viss tid för att spara batteri, vilket skulle driva mig till vansinne. Jag vill själv bestämma över inställningsljuset. Mikael Sundberg, skulle du kunna bekräfta att inställningslampan inte har automatisk avstängning? För i så fall tar jag och beställer en Quantuum. Tack för hjälpen.

Vet inte om jag kan bekräfta att den aldrig stänger av sig, har inte hänt mig IOFS.

Blixten har däremot ett överhettningsskydd som stänger av den om den blir för het, det har inte heller hänt på min varken inomhus eller utomhus.

Jag har en Canon Speedlite 580 EX. Den duger inte alls.

Som jag skrev i mitt första inlägg behöver jag kunna kontrollera slagskuggorna exakt. Vi snackar verkligen EXAKT. Alltså på centimetern. Den precisionen får du bara med artificiellt ljus. Dessutom tänker jag inte fota i solsken, snarare i skymning och i andra miljöer där ljuset är väldigt dämpat, till exempel i en skogsdunge när solen är på väg ner eller i en nedlagd fabrik.

En reflexskärm är inte ens i närheten av vad jag behöver för att skapa skuggorna jag behöver för att måla bra porträtt. Se bilden jag la upp i första inlägget - hur skapar du den exakta, skarpa skuggan under näsan med en reflexskärm?

Aha! det förklarar saken. Jag hör utomhus och tänker då automatiskt på dagen och att det är mycket ljus runt om kring.

Nu förstår jag mer vad du är ute efter, du får ursäkta mitt missförstånd^^

hoppas du hittar vad du söker.

Aha! det förklarar saken. Jag hör utomhus och tänker då automatiskt på dagen och att det är mycket ljus runt om kring.

Nu förstår jag mer vad du är ute efter, du får ursäkta mitt missförstånd^^

hoppas du hittar vad du söker.
No worries, förstod att det kanske var så du tolkade mig. Tack för hjälpen hur som helst! :)

Vet inte om jag kan bekräfta att den aldrig stänger av sig, har inte hänt mig IOFS.

Blixten har däremot ett överhettningsskydd som stänger av den om den blir för het, det har inte heller hänt på min varken inomhus eller utomhus.

Låter helt perfekt. Stort tack!

Låter helt perfekt. Stort tack!

Lycka till

Skippa ljusmätare, jag har en gammal som jag använde när jag fotade med film.

Det är mycket sällan jag behöver den idag, ibland för att säkerställa helt rätt exponering av bakgrunden och objektet med multipla blixtar och jag är osäker på de manuella inställningarna så kan den få komma fram, men som sagt, har sällan behovet av den numera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar