Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portätteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonus93

Medlem
Hej
Jag vill veta lite alt möjligt jag bör/borde göra för att få en bra porträtt bild. Alltså saker som gör att bilden blir riktigt bra. Tack på förhand!

Tjena! intressant tråd för min del sedan jag är på upplärning inom detta område också!

kan hänvisa till lite videos vad gäller posering osv, eftersom det blir för mycket att skriva, speciellt såhär sent :)
en timme o 20 min seminarium med bambi cantrell,, hon vet vad hon snackar om!
http://www.youtube.com/watch?v=BcP9MrXbgxA

zack arias, smart tips.. finns mer att se där med :)
http://www.youtube.com/watch?v=oh5do8wZGMg

Annars tycker jag att i ett nära porträtt gör ögonen hela skillnaden.. dom ska vara knivskarpa! alltid fokus på ögonen alltså, om inte något speciellt annat eftersöks :)

skärpedjupet får gärna vara kort, men långt nog att göra båda ögon skarpa även om modellen står i halvprofil.. man får ganska fin bakgrundsoskärpa även om man bländar upp ett par steg :)

och där kom bakgrundsoskärpan! krämigt suddig bakgrund som separerar modellen från bakgrunden.. får det hela att poppa mer! alltså inte för högt bländartal.. 5,6 borde gå men det får man testa sig fram till :)

ha alltid med dig en pall, typ en två stegs trappstege.. bilderna blir bättre om kameran är någon decimeter ovanför modellens ögon.. det får modellen att titta upp litelite, vilket öppnar ögonen mer!

ska du fota i starkt solljus så hitta en skuggig plats, inga bilder blir bra med kisande modell :)

Hej,

För mig handlar det om ljus (kunna ljussätta), val av utrustning (och att lära känna sin utrustning), val a miljö samt att lära känna din modell.

Jag tycker om att se på porträttfotografering som att berätta för omvärlden vem denna personen är för mig eller i ett kontext, dvs det handlar om att berätta en historia. Det vill säga, vem är personen och hur visar du det? I detta kontextet blir val av miljö, samt ljussättning viktigt. Att känna sin utrustning handlar t.ex. om att veta när ett visst objektv och när det skall användas. Exempelvis, går det att ta portträtt med en vidvinkel (jo jag har sett sådana), när passar en 50mm, 85mm bäst, eller när skall jag använda en 70-200? etc.

Det bästa tips jag kan komma med förrutom ovan är, läs på mycket (om både komposition, ljus etc), testa mycket, titta på andras bilder - spec sådana portträttbilder du gillar och försök prestera samma sak för att lära. Samla kunskap och gradvis blir du bättre.

Tjena! intressant tråd för min del sedan jag är på upplärning inom detta område också!

kan hänvisa till lite videos vad gäller posering osv, eftersom det blir för mycket att skriva, speciellt såhär sent :)
en timme o 20 min seminarium med bambi cantrell,, hon vet vad hon snackar om!
http://www.youtube.com/watch?v=BcP9MrXbgxA

zack arias, smart tips.. finns mer att se där med :)
http://www.youtube.com/watch?v=oh5do8wZGMg

Annars tycker jag att i ett nära porträtt gör ögonen hela skillnaden.. dom ska vara knivskarpa! alltid fokus på ögonen alltså, om inte något speciellt annat eftersöks :)

skärpedjupet får gärna vara kort, men långt nog att göra båda ögon skarpa även om modellen står i halvprofil.. man får ganska fin bakgrundsoskärpa även om man bländar upp ett par steg :)

och där kom bakgrundsoskärpan! krämigt suddig bakgrund som separerar modellen från bakgrunden.. får det hela att poppa mer! alltså inte för högt bländartal.. 5,6 borde gå men det får man testa sig fram till :)

ha alltid med dig en pall, typ en två stegs trappstege.. bilderna blir bättre om kameran är någon decimeter ovanför modellens ögon.. det får modellen att titta upp litelite, vilket öppnar ögonen mer!

ska du fota i starkt solljus så hitta en skuggig plats, inga bilder blir bra med kisande modell :)

Toppen! tack ska gå igenom allt det du sa det lär vara till stor hjälp! Uppskattar det verkligen!! :)

Hej,

För mig handlar det om ljus (kunna ljussätta), val av utrustning (och att lära känna sin utrustning), val a miljö samt att lära känna din modell.

Jag tycker om att se på porträttfotografering som att berätta för omvärlden vem denna personen är för mig eller i ett kontext, dvs det handlar om att berätta en historia. Det vill säga, vem är personen och hur visar du det? I detta kontextet blir val av miljö, samt ljussättning viktigt. Att känna sin utrustning handlar t.ex. om att veta när ett visst objektv och när det skall användas. Exempelvis, går det att ta portträtt med en vidvinkel (jo jag har sett sådana), när passar en 50mm, 85mm bäst, eller när skall jag använda en 70-200? etc.

Det bästa tips jag kan komma med förrutom ovan är, läs på mycket (om både komposition, ljus etc), testa mycket, titta på andras bilder - spec sådana portträttbilder du gillar och försök prestera samma sak för att lära. Samla kunskap och gradvis blir du bättre.

Okej ska testa det du säger! toppen tack! :)

Och novis på det här med porträtt...

Hej! Jag är också väldigt glad för att ta porträttbilder men saknar den där sista "gnistan" som gör porträtt riktigt bra! Tack för alla era tips. Klippet med Bambi Cantrell är verkligen helt fantastiskt!
Josefina

Jag kan varmt rekommendera moderskeppets kurser, de som jag har sett är modellfotografering utanför studion och deras nya om bröllopsfotografering. Mycket lärorikt, pedagogiskt och intressant! Mycket av det som gås igenom går att applicera på rena porträtt, sedan att de endast tar 99kr per månad för det gör ju det ännu bättre :)

Håll ögonkontakt

Hej! Jag är också väldigt glad för att ta porträttbilder men saknar den där sista "gnistan" som gör porträtt riktigt bra! Tack för alla era tips. Klippet med Bambi Cantrell är verkligen helt fantastiskt!
Josefina

I båda de länkade inslagen är en "självklar" sak undanhållen. För den som har fotograferat i decennier är det något som man kanske inte tänker på, men det kan vara just det där sista, som ger "gnistan", det som får porträttet att stå ut.

Porträttfotografer har använt tekniken i mer än hundra år, så det är kanske mer en skillnad mellan nybörjaren med kamera och en fotograf. Ms Cantrell pratar väldigt mycket om hur hon sätter ljuset och om hur hon får modellen att posera, men under hela föredraget visar hon inte hur hon eller modellen förhåller sig till kameran.

För en proffsfotograf är kameran ett verktyg - bara ett verktyg. Den är helt oväsentlig i hela framställningen som Bambi Cantrell gör. Den är bara det som fångar bilden som hon skapar genom att sätta ljus och dirigera sin modell. Porträttfotografer har i alla tider för det mesta haft sin kamera på stativ, och precis som föredragshållaren Bambi Cantrell, håller de ingenting framför sitt ansikte när de coachar sin modell. När man sätter upp en svart tingest framför sitt ansikte skär man av kontakten med modellen och gör henne osäker. Och det är kanske den starkaste faktorn som gör att man inte får sina porträtt att "poppa", att stå ut.

Så även om du tycker att du måste hålla någonting framför ditt ansikte, så håll inte för mer än hälften. Lämna ett öga öppet, för att hålla kontakt med din modell, för att hon ska ha någonting att rikta blicken emot. Och proffsen har ofta kameran på stativ.

Bilagor

• eye-contact-400x400px.jpg
    eye-contact-400x400px.jpg
    47.1 KB · Visningar: 495
Senast ändrad:
Det är helt klart en fördel med att ha stativ i porträttfotograferande, men man blir också så himla låst.. Det blir samma komponering hela tiden för att man inte pallar flytta hela stativet :)

Stativ eller inte tycker jag är en smaksak.

Jag har provat både och (det lilla jag gjort portträtt)...

Personligen gillar jag att hålla i kamerat, då det går betydligt snabbare att jobba och att anpassa fotograferingen till situationen. Det går också snabbare att prova olika vinklar med mera.

Men som sagt, har du ett stativ så har du lättare att hålla kontakt med modellen etc.

Jag ser det lite som en smaksak och att man får prova sig fram till vad man trivs med och vad som ger de resultat men söker.

Stativ eller inte tycker jag är en smaksak.

Jag har provat både och (det lilla jag gjort portträtt)...

Personligen gillar jag att hålla i kamerat, då det går betydligt snabbare att jobba och att anpassa fotograferingen till situationen. Det går också snabbare att prova olika vinklar med mera.

Men som sagt, har du ett stativ så har du lättare att hålla kontakt med modellen etc.

Jag ser det lite som en smaksak och att man får prova sig fram till vad man trivs med och vad som ger de resultat men söker.

kunde inte sagt det bättre själv :)

Är det stiliserat som ex i studio eller typ skolfoto är det klar fördel med stativ. Är det porträtt ala naturligt är stativ i vägen.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar