Annons

Pooler igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag funderade lite på pooler.

En pool heter "Avancerad kritik" och där kan man ge betyg i "Estetik" och "Orginalitet". Här hade jag väntat mig mer konstnärliga och proffisionella bilder och folk som sökte avancerad kritik.

Men man vågar inte ge kritik då folk sänder upp bilder på katter och barn som man knappast kan ge avancerad kritik eller saknar vara sig estetik eller organalitet utan att känna att man är elak. Denna pool verkar inte skilja sig så mycket från den vanliga bild kritiken och jag hade väntat mig mycket mer.

Jag väntar mig en liknande pool men där man får rösta på flera olika saker rörande bilder men där man inte tvingas till att skriva kritik eller formulera sig och om man gör det skall man kunna vara anonym.

Nu riskerar man att få arga medelanden eller att man får straff kommentarer på sina egna bilderför att man vart kritisk.

En anonym pool för fotografer som anser att de är duktiga och vill ärliga kommentarer om hur folk betraktar bilden utan att ge överdrivet smörigt kritik. En pool där man inte skall ge medhåll att man gillar bilden utan där man talar om vad man inte gillar eller de fel och brister man ser och känner.
är vad jag väntar mig
 
Nekomy skrev:
Jag funderade lite på pooler.

En pool heter "Avancerad kritik" och där kan man ge betyg i "Estetik" och "Orginalitet". Här hade jag väntat mig mer konstnärliga och proffisionella bilder och folk som sökte avancerad kritik.

Hur skall någon kunna veta om en bild duger att läggas upp i "Avancerad kritik" då? Vem avgör vilka bilder som duger att läggas upp?

Som jag ser det måste måste var och en bedömma det själv utifrån sina erfarenheter och krav. Och då får vi en brokig samling bilder. Jag kan inte se att man kan komma från det. Och jag tror inte vi behöver komma från det.
 
Re: Re: Pooler igen!

Arleklint skrev:
Hur skall någon kunna veta om en bild duger att läggas upp i "Avancerad kritik" då? Vem avgör vilka bilder som duger att läggas upp?

Som jag ser det måste måste var och en bedömma det själv utifrån sina erfarenheter och krav. Och då får vi en brokig samling bilder. Jag kan inte se att man kan komma från det. Och jag tror inte vi behöver komma från det.
Ja, kan man inte avgöra det själv bör man udvika att lägga upp bilder där och gör man det ändå blir man nog varse om detta.

Gör man en pool där man vet att bedömningen är extra hård och där man bara kritiserar brister utan att smöra så borde man tänka innan man lägger upp bilder och denna poll lär derför inte översvämmas av familjealbums bilder i fall inte dessa är något aldeles extra.
 
Björn: Problemet är att sunt förnuft har olika innehåll beroende på om man fotat 1 år eller 30 år.

Jag tycker folk får lägga upp vad dom vill i denna pool. Enda rimliga kravet är väl att man kan ta kritik. Kan man det får man lägga upp en bild på familjens hund vid julgranen.
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Jag funderade lite på pooler.

En pool heter "Avancerad kritik" och där kan man ge betyg i "Estetik" och "Orginalitet". Här hade jag väntat mig mer konstnärliga och proffisionella bilder och folk som sökte avancerad kritik.

Men man vågar inte ge kritik då folk sänder upp bilder på katter och barn som man knappast kan ge avancerad kritik eller saknar vara sig estetik eller organalitet utan att känna att man är elak. Denna pool verkar inte skilja sig så mycket från den vanliga bild kritiken och jag hade väntat mig mycket mer.

Jag väntar mig en liknande pool men där man får rösta på flera olika saker rörande bilder men där man inte tvingas till att skriva kritik eller formulera sig och om man gör det skall man kunna vara anonym.

Nu riskerar man att få arga medelanden eller att man får straff kommentarer på sina egna bilderför att man vart kritisk.

En anonym pool för fotografer som anser att de är duktiga och vill ärliga kommentarer om hur folk betraktar bilden utan att ge överdrivet smörigt kritik. En pool där man inte skall ge medhåll att man gillar bilden utan där man talar om vad man inte gillar eller de fel och brister man ser och känner.
är vad jag väntar mig

Fast det är ju inte fotgrafens fel att du inte vågar vara kritisk eller känner dig dum?
 
Re: Re: Pooler igen!

ariadne skrev:
Fast det är ju inte fotgrafens fel att du inte vågar vara kritisk eller känner dig dum?
Nä det är det inte. Men jag har kritiserat förut och för det fått udda inlägg i min gästbok, konstiga kommentarer under kritik bilder och än skummare e-mail.

Jag vet även att folk som fotograferar sina djur och barn gör de för att de tycker dessa är otroligt gulliga och då tala om att deras bilder suger nått fruktansvärt är knappast någon skulle drista sig med.

Själv blir jag lite irriterad över att så många bara säger att bilden är bra. Jag vet att jag inte är så bra att jag bara skall få beröm, jag vill ha lite kritik så jag vet vad jag kunde gjort anorlunda eller kanske tänka på till nästa gång.

Tycker man en bild är bra skall man inta bara säga det utan försöka förklara vad det är som gör att man tycker att den är bra.

I de pooler jag föreslagit är det alltid fotografens fel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.