Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polykontrastfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

stelahome

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en urgammal förstoringsapparat (Liesegang Rajah III), och nu har jag fått tag på en uppsättning Kodak polykontrastfilter för användning under optiken. Tyvärr passar inte monteringsanordningarna som följer med värst bra (egentligen inte alls) någonstans på min apparat.
Hur viktigt är det att sådana sitter still och fast egentligen? Fungerar det bra att handhålla dem under objektivet?

/Stefan

Jag har också en urgammal förstoringsapparat (Meopta Axomat) som jag nyligen skaffade multikontrastfilter till. Jag ansåg dock att upphängningsanordningen var för dyr att köpa så jag köpte Varycon 9x9 cm gelatinfilter och byggde en enkel hållare av ståltråd. Detta verkar fungera utmärkt, så det är nog inte så noga hur de sitter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar