Annons

Poll - Klickar du på förstora?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Frågan är enkel, klickar du på bilden eller länken "Förstora" då du betraktar en kritikbild?

Jag förstorar då det är möjligt i ca 75% av tillfällena.

Anledningen är funderingar kring om man skall fortsättningsvis publicera bilder i 600*600 för skärpans skull.
Trött på kommentarer om dåliga skärpa på bilder som är så skarpa det går vid 1024*768@250Kb...

MVH /Micke

Nä, det gör jag inte. Det har bara blivit en vana att inte göra det och jag gör det inte ens om fotografen ber mig om det.

/ Marcus

Nej, ganska sällan.

Jag gör det ibland när fotografen ber om det i bildtexten eller någon enstaka gång om bilden känns oskarp och jag tror att förstoringen visar bilden i bättre "läge".

En uppskattning mellan tummen och pekfingret ger att jag gör det med ca.10% av bilderna som har möjligheten.

Själv laddar jag bara upp bilder i max 600.

Piha

Nej, nästan aldrig.
Laddar själv alltid upp i max 600.
Orkar inte jag förstora så orkar nog inte andra heller...

Jesper

Jag förstorar nästan aldrig. Det är om bilden ser oskarp eller flammig ut och jag dessutom är intresserad av den. Jag tycker det normalt är bättre med en lite oskarp bild som man slipper scrolla än tvärtom.

Ytterst sällan - och jag lägger ytterst sällan upp bilder som är större än 598 x 598 pixlar. Det ska i så fall vara bilder av panoramatyp där det faktiskt kan vara en poäng att förstora. Men bilden ska gå fram i det mindre formatet, annars kommer den inte att fånga någons uppmärksamhet oavsett eventuella kvalitéer för övrigt.

mipert skrev:
Aldrig.

Jag anser på fullaste allvar att den som lägger in en bild som måste förstoras stjäl min tid.

Håller med! Jag förstorar aldrig en bild. Om den som la upp bilden skriver att man måste förstora bilden så stänger jag fönstret.

Det är inte sååå svårt att ändra storlek till 600 pixlar på längsta ledden...

Om jag nu skulle ha nån bild som är större än 600 pixlar på längsta ledden så är det antingen ett misstag (givetvis inte av mig själv) eller en bugg ;)

jag skulle vilja ha möjligheten att ställa in så att jag alltid får den förstorade bilden. 600x600 (om ens det!) är försvinnande litet i 1600x1200 som jag kör både på jobbet och hemma.

Walle skrev:
Håller med! Jag förstorar aldrig en bild. Om den som la upp bilden skriver att man måste förstora bilden så stänger jag fönstret.

Det är inte sååå svårt att ändra storlek till 600 pixlar på längsta ledden...

Om jag nu skulle ha nån bild som är större än 600 pixlar på längsta ledden så är det antingen ett misstag (givetvis inte av mig själv) eller en bugg ;)

egentligen räcker inte 1024 långt heller på många bilder där detaljerna är halva bilden. mitt eget skräckexempel är http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=190124 som inte är bra i 600x???, kanske ok i 1024x???, men allra bäst i full storlek.

mipert skrev:
Aldrig.

Jag anser på fullaste allvar att den som lägger in en bild som måste förstoras stjäl min tid.

Nu blev jag nyfiken, varför då?

Jag tycker ofta jag upplever det som precis tvärtom. Ser en ny bild (i tumnagelformat) som intresserar mig, klickar på den och får se en för liten bild vilket resulterar i irritation.
Jag tycker att jag upplever mer i en större bild och uppskattar alltså om den går att förstora.

Lägger oftast upp mina bilder i 800 pxls på längsta sidan i liggande format och 600 i stående format. Men det verkar som att många tycker att förstoringar är ett gissel så jag får kanske anledning att tänka om.

/Johan

Om skärpan verkar lite kass eller om man uppmanas att kolla på den förstorad så gör jag det. Annars inte. Vet inte hur ofta, 1 på 10 kanske?

Trots att jag fortfarande har en del stora bilder uppe så tenderar jag hålla med Mipert.

Klarar inte bilden av att leva i 600x600 rutan så är den antagligen för rörig i sin komposition (möjligtvis med undantag för bilder med extrema bas/höjd proportioner som panoraman, men bra sådana förekommer rätt sällan på fotosidan).

Ibland lurar man sig själv i att beundra detaljåtergivningen i sin bild och tror den är bra just därför och vill därför ha den större (händer mig alltför ofta).

Kanske en allround-regel att ha i bakhuvudet. Gör sig bilden dåligt i litet format (t.ex. 600x600) så är bilden för rörig. Förök att skala av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar