Advertisement

Annons

Polfilterproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Testade idag att ta lite s/v bilder med polfiltret på. Men jag såg ingen större effekt av det.. :confused:

När jag vred på filtret tyckte jag mig ibland märka att det i sökaren blev mörkare/ljusare i olika lägen. Men inte mer än så.. Så det kändes lite som att helt enkelt gissa att "här blir det säkert jättebra typ".. Hur ska det se ut i sökaren när polfiltret gör sitt jobb?

Bilderna togs med solen i ryggen, motsols och solen i 90 grader. Det sistnämnda är ju det som rekommenderas.

Ska iallafall bli spännande att se sin första framkallade rulle imorgon. Förhoppningarna på superresultat är inte så stora..men ändå... :p

/JP

Det du skall observera är hur skillnaderna mellan olika sakers ljusstyrka förändras. Hur t ex himlen kan bli relativt sett mörkare än marken, hur reflektioner i löv kan minska medan stammen är relativt oförändrad. Sen kan du ju också använda det för att lite mer konkret släcka ut reflektioner t ex i vattenytor.

Jag försökte just att observera om reflexer i vattenyta mattades av. Det gjorde dem definitivt när filtret kom på..men jag såg ingen större förändring när jag vred på det. Kan det vara så att vid vissa vinklar så ser man helt enkelt ingen effekt?

/JP

För att se det där med reflexer o lära sig lite om filtret, så e det enklaste sättet att testa att kika med kameran genom ett fönster eller en glasdörr, där du står i en sån vinkel att du bara ser dig själv speglas i glaset...vrid på filtret, och "hokus pokus" :p

Det där med att filtret blir mörkare/ljusare när man vrider på det...
Ett bra sätt att lära sig hur mycket skillnad det gör är att ta en bild där himlen e med....då ser du en väldig skillnad på hur blå himlen är på bilder som e tagna med det ljusaste resp det mörkaste med filteret.

/Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar