Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

duce1098

Medlem
jag har nyligen börjat fotografera med polariseringsfilter och det fungerar toppen så fick jag reda på att det bara reducerar alla icke metalliska reflexer så då kommer jag till min fundering/fråga hur kommer det sig att de metalliska reflexerna inte reduceras men alla andra? är det någon skillnad på ljuset eller vad är det som gör skillnaden?

Ett polarisationsfilter filtrerar bort planpolariserat ljus. När ljus träffar glas eller vatten kommer en del av ljuset brytas och gå ner i vattnet/glaset och en del kommer reflekteras. Delar av det reflekterade ljuset kommer då bli planpolariserat. Hur mycket som polariseras beror på infallsvinkeln och brytningsindexet hos materialet som det träffar. När vinkeln mellan det reflekterade och transmitterade ljuset är 90 grader så kommer allt reflekterat ljus vara planpolariserat. Finns mer på wikipedia om du söker på brewstervinkel: http://en.wikipedia.org/wiki/Brewster_angle
Metaller transmitterar inget ljus utan reflekterar allt. Därför polariserar det inte ljuset och då fungerar inte ett polfilter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar