Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Jag har ett stort problem.
När jag använder mitt Hoya PL-CIR på min Canon 17-40 f4 L USM vid full vidvinkel med min EOS20D eller EOS30 så får jag bara "effekt" på delar av himlen(se bilden). Hur skall jag komma till rätta med detta problem? Skall jag köpa bättre modell av Hoya eller ska jag köpa nåt annat märke? Har ändå funderat på att köpa Cokins filterkit för att få deras avtonade gråfilter men hur fungerar deras POL filter?

Bilagor

• hoya.jpg
    hoya.jpg
    47.9 KB · Visningar: 679
Senast ändrad:
Det ligger i polfitrets fysiska begrännsingar.

Polarisationseffekten är som bäst 90grader från solen, så har man en väldig vid vinkel så blir det olika plarisationseffekter övar bilden.

Har inte tänkt på det här tidigare men det låter väldigt logiskt. Antar att problemet blir som störst vid just 90 graders vinkel till solen. Har dock aldrig själv sett det så extremt som i bilden ovan...

Det är, som sagt, fullt normalt och inte mycket att göra åt annat än att inte använda så vid vinkel, eller att inte ta i så mycket med polfiltret.
Det största "problemet" för mig den är att fenomenet inte syns lika tydligt i sökaren som på den verkliga bilden sedan, eller iaf upplever jag det så.

Hej Mikael.

Tyvärr är det lätt att det blir så här,det är inget fel på ditt pol-filter.Och som Robert säger,så syns det inte alltid så mycket i sökaren som när man väl kommit hem och laddat över till datorn.Har själv 20D,17-40 och Hoya pol-filter och samma sak har hänt mej.

Då har vi kommit fram till vad problemet är!

All of the above är ju rätt MEN, vad har vi för lösning då?

Är det Cokin som gäller?

Två sammanslagna exponeringar bör inte funka bättre. Polariseringseffekten är ju som störst 90 grader från solen. Om man använder vidvinkel eller vrider kameran spelar ju ingen roll.
Man kunde ju tänka sig att man vrider polfiltret så att man inte får full effekt där det är som blåast och sedan tar en bild på varje sida med lite mer "effekt".

Det er rett; men så behöver man inte benytta vidviklel.
POL på korta brännvidder är og vil alltid vara ett problem.....
mvh Erik
Sorry, mitt inlägg var ett dårlig forsök att vara rolig; men sant var det.....

Cokins polfilter har varit mycket svårt att hitta vet jag. Jag kör med ett Tiffen polfilter i glas som passar i Cokins P-serie. Du roterar hela hållaren och det fungerar ypperligt. Glöm inte att skaffa motljusskydd till P-hållaren. Kör även ibland med ett avtonat gråfilter modell Cokin. Går förstås att köra med bägge samtidigt också, men då får du inte samma justeringsmöjligheter på ditt polf.
Mats //MWPhoto

Att skaffa polfilter från Cokin löser dock inte problemet. Det kommer alltid att variera hur mycket effekt man får av polfiltret, beroende på vinkeln från solen, oavsett vilket filter man har.

Interessant detta....

POL-filter er snart det enda filter vi digitala nörder behöver; alt annat kan vi fixa i RSE,DPP C1 eller PS.
Kvalitet är klart viktig, men ingen; Hoya, B+W, Cokin, Lee,osv, osv, fixar vid vinkel. Det ligger i verknaden av polarisasionen, som tidligare påpekat i tråden. I vida landskapsfoto är stitching ut fra + - 50mm enda lösningen.
Et godt stitching program som Autostitch, PanaVue o.a. hjälper till med kompensering av exponeringen; men noe exp.justering må man bidra med, om lyste skifter betydelig.
mvh Erik J
PS
Den gamle Normann ber om ursäkt för Svorsk :))
DS

Ingen har vad jag vet sagt att det löser problemen. Jag ville förklara hur Cokin fungerar. Dessutom vill jag påstå att man inte alltid kan ersätta ett avtonat i Photoshop. Ska du be en elefant att stanna till så att du kan ta två exponeringar då?v En som passar himmel och en som passar för allt under horisonten. Dessutom kanske man samtidigt färdas i ett fordon och är utan stativ.

:))

Humor når inta alltid över landgränserna. Vi Norrmenn ligger ju lie efter; i alla fall på skidor........
Du har selvsagt rätt; likesom jag.
mvh Erik

Et lite tillägg...

Elefanter og bilkörning hörer inte als tilsammans med fotografi........ och absolut inte med använding av POL-filter
mvh Erik
PS
POL-filter tar tid (PFTT)
DS

Avtonat gråfilter kan till och med övertäffas om man kör raw och sparar ut två versioner av samma bild som man senare sammafogar, detta get ännu bättre kontroll över vilka delar som behöver ljusas upp eller mörkas ner - bäst är då att ta en så neutral exponering som möjligt så att man får bäst möjligheter att justera både de mörka och ljusa delarna i bilden - exponera helt efter hur histogrammet ser ut!

Planering är nyckelordet. Se till att du kommer till "rätt plats" vid "rätt tid" med solen i 90 grader - då blir det perfekt och funkar alldeles utmärkt med 17mm vidvinkel. Om du inte har möjlighet att komma vid "rätt" tid får du helt enkelt flytta på dig själv (eller motivet om möjligt).

Tidig morgon eller sen eftermiddag ger också bättre ljusförutsättningar än mitt på dagen för polfilterfotografering.

När vi ändå är inne på detta med polfilter så tänkte jag fråga vad lämpar sig bäst för foto med polfilter, förutom det givna som stränder i thailand osv. Kan man behålla polfiltret på och ta tex. ett porträtt eller något annat eller plockar ni av och på filtret för olika motiv eller hur gör ni? Jag har ett b+w polfilter till mitt Canon 10-22 objektiv och jag tycker det ger bra bilder i många lägen och mindre bra i andra...

/Magnus

Jag har nästan alltid mitt polfilter på min vidvinkel :) (men så tar jag heller inte porträtt), jag har följande erfarenheter av min favoritassesoar:

- Pressar upp färger (primärt blå himmel, grönska och gula färger som hö). Man skall ha solen i 90 grader från motivet för att lyckas med detta.
- Maffiga moln blir ännu maffigare under samma förhållanden som ovan. Speciellt när ovädersmoln drar in mot en annars blå himmel och man fortfarande har solen i det ideella läget.
- Drar upp kontraster under samma förhållanden som ovan. Detta är mycket bra om man kör med "billiga" mindre skarpa objektiv. Kan drastiskt förhöja kvaliteten på bilder tagna med en sådan lins.
- Dagg och regnvåt grönska lär blir extra läckert (undviker dock att fota under fuktiga förhållanden pga att kameran inte helt är fukttålig).
- Vatten får en mörkare läckrare ton med polfilter på.
- Reflexer reduceras från vatten och andra blanka ytor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar