Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Har precis köpt en Nikon D70 med 18-70mm dx objektiv.
Har motljusskydd på objektivet.
Funderar på att köpa ett polfilter.
Ska man ha detta fast monterat, och även ha det på vid inomhusfotografering?
Såg att det fanns några olika typer.
Ett som hette pol-mrc som skulle vara mer anpassat för "spegelreflexkamera med autofokus och inbyggd mätning."
Hur stämmer detta och vad är skillnaden mot ett "vanligt" polfilter.
Något särskilt fabrikat att rekommendera?
Eller ska jag skippa helt och bara använda UV-filter.

Micke

Hej

Du skall ite ha polfilter på jämt, det tar bort lite ljus på vägen så att säga.

Du tappar bländarsteg och det är inte bra inomhus i regel.

Polfiler är dock mycket bra ute i solljus och/eller då du har mycket reflexter, tex i glas.

Roine

mikael214320 skrev:
Hej,

Har precis köpt en Nikon D70 med 18-70mm dx objektiv.
Har motljusskydd på objektivet.
Såg att det fanns några olika typer.
Ett som hette pol-mrc som skulle vara mer anpassat för "spegelreflexkamera med autofokus och inbyggd mätning."

Micke

Vad är anledningen att du vill köpa polarisitionsfilter?

Pol-filter har inte samma syfte som ett UV-filter. Polarisationsfilter tar främst bort reflexer medans UV-filter tar bort allt UV-ljus som kan orsaka svag dimma på framförallt analoga kameror. Polfiltret tar iofs också bort UV men anledningen brukar vara att kunna få kraftigt starkare färger och himlar, kanske kunna se genom vatten eller glas när man fotograferar i vissa vinklar.

Om du nu ska köpa ett polarisationsfilter, se till att det är cirkulärt, annars fungerar inte autofokus. Lite otekniskt; skillnaden mellan detta filter och ett vanligt är att det cirkulära polfiltret har ett extra filter efter polarisationsfiltret som sprider ljuset så att det inte längre är polariserat. Då funkar autofokusen igen.

En filter skola skulle vara bra. För jag vet vad vissa filter gör men inte hur de fungerar osv.
Nu funderade jag på om det fins POL anpassade för spegelreflex eller om alla POL filter fungerar liga bra på alla kameror.

Pol filer är bra för att få bort reflexer och det får vissa färger att se klarare ut. Det vet jag och har haft erfarenhet av med analog. Men på digital har jag inte testat och jag har fått för mig att POL sakll försämra färgkvaliten. Men troligen är detta helt fel.

Men jag vill ha mer POL fakta.

mikael214320 skrev:
Nej, som tidigare sa så ska du inte ha på det hela tiden. Det används för att uppnå en effekt och dessutom stjäl det mycket ljus.

Pol-mrc är beteckningen på ett filter av märket B+W, ett populärt filtermärke. Mrc står för MultiResistant Coating (http://www.schneider-kreuznach.com/knowhow/mrc_e.htm) och är helt enkelt en flerskiktsantireflexbehandling med ett hårt och reptåligt extralager för att skydda antireflexbehanldlingen från repor.

Andra tillverkare kan ha färre antireflexbehandlingslager, inte ha något reptåligt lager och andra beteckningar på sin antireflexbehandling. Hoyas SHMC (Super Hoya Multi-Coating) är i klass med MRC när det gäller antireflexbehandlingen. Vet dock inte om de har skyddslagret.

Som nämnt är det viktigaste skillnaden mellan polfilter om de är cirkulärpolariserande eller linjärpolariserande. Med ett cirkulärpolariserande kan du inte gå fel. Idag verkar det som om få butiker har linjärpolariserande filter i lager om de inte sitter på gamla lager. Jag fick höra när jag gick runt och specifikt letade linjärpolariserande filter att det var beställningsvara.

Problemet är att viss typ av ljusmätning och autofokus bygger på att man delar upp ljuset som kommer in i kameran med en semitransparent spegel. Om ljuset är linjärpolariserat kan denna spegel dela upp ljuset i olika stora mängder (till sökare respektive mätare/sensorer) beroende på hur ljuset är polariserat (i vilken riktning) och därför "lura" mätare/automatik. Kameran "tror" att spegeln alltid delar upp ljuset 50-50 eller någon viss fast kvot, men det skulle kunna variera med ljusets polarisationsriktning. Är ljuset cirkulärpolariserat uppstår inte detta problem.

B+W är ett märke som jag har stort förtroende för. Men å andra sidan är de dyra. Mitt polfilter är ett betydligt billigare och har framförallt inte lika bra antireflexbehandling. Hoyas SHMC-serie kan vara intressant. Heliopan brukar ofta nämnas men jag har ingen erfarenhet av dem. Alternativt titta på filtersystem från tillverkare som Lee och Hitech.

Jag skulle rekommendera dig att gå till din lokala fotohandlare och kolla om de har Hoyas eller B+Ws filterkatalog. De är ganska lärorika faktiskt, med många bilder och exempel. B+Ws går även att ladda ned från deras hemsida (http://www.schneider-kreuznach.com/pdf_downloads.htm#filter) Även Schneider-Kreutznachs (tillverkare av B+W) och Hoyas hemsidor är informativa.

Som också sagts tidigare så fyller polarisationsfilter och UV-filter olika funktion så det är inte riktigt schysst att jämföra dem rakt av. Anledningen att färger blir mer mättade är att man med ett polarisationsfilter kan släcka ut reflektioner, tex från fukt och daggdroppar på grässtråna i gräsmattan, och då ser man den gröna färgen i gräset och inte de vita reflektionerna.

När det gäller filter för att uppnå en effekt är mitt råd: "Vet du vad du behöver filtret till? Om inte, strunta i att lägga pengar på det." Det låter som en självklar klyscha men det är förvånansvärt lätt att invaggas i en tro att man behöver ett filter eller att man får bättre fotografier om man använder filter. Men effektfilter ökar komplexiteten vid fotografering så om man är osäker kan de stjälpa mer än hjälpa.

Börja med att kolla på filterkatalogen men tänk på att de fina bilderna där är produktbilder för att sälja filtren och ofta extremfall. Sen kan man fundera på om man vill köpa sådana filter.

Hoppas detta går att förstå och inte innehåller allt för mycket tokigheter efter för lite sömn och en mycket trevlig augustiträff... Annars får ni hojta till så jag kan korrigera mig imorgon :)

Måste tillägga en sak, för snart ett årtionde sedan fashinerades jag starkt av pol-filter och använde det väldigt ofta vid naturfotografering... tills jag komm till Arizona och klara fina blå himlar. Resultatet på många bilder blev nästan svarta himlar. Inte bra och framförallt inte naturligt. Har fått liknande katastofer i alperna, där jag missat många fina djupblå himlar.

Hoya. Jag har hört att deras coating skall vara lite dålig/känslig och att man bör vara försiktig när man rengör dessa och absolut inte använda typ fönsterputs. Stämmer detta eller är Hoyas matrial kvalite likvärdig med B+W? Vad skall man tänka på om man skall rengöra ett pol?

Ursäkta alla små frågor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar