Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska skaffa ett polfilter frågan är bara vilken prisklass som är "lagom".
Verkar finnas filter för mellan 200 och 2000.
Inser att 200-kronorsfiltren går bort helt av kvalitétsskäl samtidigt som ett tvåtusenkronorsfilter inte heller känns aktuellt.
Filtret ska vara 77mm och kommer ffa sitta på 24-105 på en 6D.

Dörr DHG Super Protect verkar rimligt i pris, 800kr på Cyberphoto.
Kenko DMC pro1 kostar 1100 på samma butik.
B+W verkar omtyckta men kostar desto mer, MRC kostar 1300 och ligger på plånbokens smärtgräns.

Vad skiljer dessa filter åt och hur stor är skillnaden. Finns det någon bra anledning till att inte välja filtret från Dörr?
 
Hittar jag mitt gamla filter för 300 kr ska jag köra ett test och visa dig. Vad jag minns är det ingen större skillnad mellan det och mitt B+W
 
En liten varning gällande billigare alternativ. De kan vara bra och de kan vara dåliga.
Det som saknas är den kvalitetstänk och kontroll som de dyrare har. De dyrare har även dåliga exemplar men de syns mindre eftersom de sållas bort av anställda istället för konsumenten.
 
B+W är gjorda i mässing så de fastnar inte lika lätt om de sitter på länge. Billigare är gjorda i aluminium. Sånt kan man också ta med i beräkningen.
 
Ja det verkar kunna skilja en hel del mellan olika filter.

Se exempel här på ett billigt filter:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-lens-articles/65926-beware-cheap-circular-polaizers.html

Med det sagt så gäller det förstås inte alla billiga filter men verkar vara lite att man får vad man betalar för.

Lenstip gjorde ett test för nåt år sedan, dock så finns inte Dörr med i det testet men kan vara intressant ändå då både B+W samt Kenko finns med. :)

http://www.lenstip.com/115.4-article-Polarizing_filters_test_Results_and_summary.html
 
Hej.
Jag ska skaffa ett polfilter frågan är bara vilken prisklass som är "lagom".
Verkar finnas filter för mellan 200 och 2000.
Inser att 200-kronorsfiltren går bort helt av kvalitétsskäl samtidigt som ett tvåtusenkronorsfilter inte heller känns aktuellt.
Filtret ska vara 77mm och kommer ffa sitta på 24-105 på en 6D.

Dörr DHG Super Protect verkar rimligt i pris, 800kr på Cyberphoto.
Kenko DMC pro1 kostar 1100 på samma butik.
B+W verkar omtyckta men kostar desto mer, MRC kostar 1300 och ligger på plånbokens smärtgräns.

Vad skiljer dessa filter åt och hur stor är skillnaden. Finns det någon bra anledning till att inte välja filtret från Dörr?

B+W har förmodligen bättre glas men jag tycker Kenko's filter känns bättre mekaniskt, mer motstånd i ringen. B+W rör sig nästan med vinden(liten överdrift).
 
Tack för eran input, bra länkar också.
Lenstips test var verkligen intressant med ett Marumi på delad förstaplats tillsammans med B+W och sedan igen på delad 4:e-plats med Kenko.
Enligt Peters lilla test så känns det ännu svårare att motivera att lägga ut massa pengar på dyrfilter från B+W. Dom är säkert bättre, men knappast prisvärda. Samtidigt är det säkert som Stefan säger att variationen mellan olika exemplar är större hos billiga filter, frågan är bara om 600 och 800 räknas som billiga?!

Just nu känns Marumi som en het kandidat, deras DHG-variant går loss på 600kr hos elmaximus, någon som handlat där?

Fler med erfarenheter från Marumi? För mig var märket helt okänt fram till nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.