Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Har två objektiv med filterdiametern 77 mm och ett med diametern 67 mm. Tänkte köpa ett polfilter med 77 mm diam. Kan jag även använda det till objektivet med 67 mm tillsammans med en stepup-ring? Några nackdelar?

Du kan nog börja med att precisera va du har för kamera å vilket eller vilka objektiv det gäller..Lättare att svara då..

För övrigt så är väl den största öppenbara risken vinjettering.. Speciellt om du har lite vidvinkel på gluggen..

Visst kan du använda stepringar, men du kommer inte kunna ha motljusskyddet på din 70-200 när filtret är på.
Troligen kommer du mest att använda filtret på 17-40.

Nu kan ja ju inte redigera men läste helt å fullständigt fel.. Du skulle ju öka storleken inte minska.. Ja tar inofficiellt bort mitt inlägg..Bör ej va några problem då nej :p

Polfilter stjäl ju en hel del ljus, upp till två steg. Då kan det lätt bli skakningsoskärpa med ett tele eftersom man tvingar upp slutartiden.

Precis som Björn skrivit kommer jag väl att använda filtret mest till 17-40, men tyckte det skulle vara en ekonomisk vinst om jag dessutom kunde använda det till objektiv med mindre filterdiameter med hjälp av en steup-ring istället för att köpa ånnu ett filter. Tänker köpa ett B+W MRC Käseman.
Klarar jag mig med ett normaltjockt till 17-40 med EOS 30d? Om så är fallet fungerar det även med en EOS 5D II som antagligen blir aktuellt i sommar? Eller kräver den kombinationen ett slim?
Tack för alla svaren.

Va ja vet så klarar sig inte ett 17mm me ett vanligt "tjockt" polfilter till en FF kamera. Läste det nånstans iaf att folk hade problem men dom kanske va extraordinärt tjocka.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto