Annons

Polfilter, tänker jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Ska hämta ut en ny normalzoom snart och tänkte också skaffa ett Pol filter och då cirkulärt som jag förstått ska vara de bästa, men är lite osäker på när och hur jag använder det och om det passar till det jag tänkt mig så tar tacksamt emot tips på om jag tänker rätt.

Först måste jag välja om det ska sitta på normalzoomen Tamron 17-50 f2,8 67mm filter, eller på Superzoomen Tamron 28-300 f3,5-5,6 62mm filter, så på vilken optik har jag mest nytta av ett sådant filter?

Det jag vill kunna göra är att få lite mera stuns i färgerna tex blåare himmel, grönare gräs och även att kunna se igenom vattenytan (som jag kan göra med polariserande glasögon) så att jag kan fota ner i vattnet och fånga saker strax under ytan som en fisk som står på grunt vatten och solar sig, men jag vill få bort blänket som "skymmer" sikten.

Däremot tycker jag att en solstrimma med glitter på ytan är vackert och inget jag vill ta bort, men i det läget vill jag öka färgen på himlen så den blir lika vacker som vattnet, så är ett cirkulärt polfilter rätt för detta?

Vet inte om det går, men kan man använda någon form av adapter så att samma polfilter kan passa på båda objektiven trots olika diameter på filtergängan och hur påverkar det isf bildkvaliteten om det överhuvudtaget är möjligt?!
 
Det finns stepupringar mellan olika diameter.
Då kan du använda ett filter till objektiv med olika filterdiameter.
 
Det finns stepupringar mellan olika diameter.
Då kan du använda ett filter till objektiv med olika filterdiameter.

Vad bra, då de heter "stepup" så gissar jag att jag bör skaffa ett filter i 62mm det minsta och så en stepupring som gör att jag kan montera det på 67mm också, elelr är det bättre åt andra hållet?
 
Det är bättre att du köper ett pol-filter som passar till Tamron normalzoomen. I praktiken använder man pol-filter huvudsakligen intervallet 25-50 mm ungefär. Kanske lite längre, men inte kortare (se nedan).

Det är riktigt att pol-filter ger lite mustigare färger på grönska och gör himlen blåare. Ta inte i för mycket dock - om himlen blir för plakatfärgsblå ser det onaturligt ut. Störst effekt har pol-filtret på det himmelsblå när solen står vinkelrätt mot fotograferingsriktningen. Har du solen bakom eller framför dig så blir det närmast ingen effekt alls. Detta är också anledningen till att pol-filter inte passar bra ihop med kraftigare vidvinklar - himmelsfärgen kommer där att variera mellan blekt och kraftigt blå.

Den andra huvudanvändningen för polarisationsfilter är som sagt till att filtrera bort vissa typer av reflexer, som glitter i vattenytor eller reflexer i glasrutor. Det går dock INTE att dämpa reflexer i metallytor - ljuset måste förstås vara polariserat för att ett pol-filter ska fungera.

Ifall du använder ett pol-filter för att få en mera blå himmel, så minskas samtidigt eventuella vattenreflexer. Vill du ha kvar lite reflexer så får du vara försiktig med pol-effekten - men jag tycker för min del att det ofta kan förbättra ifall man dämpar dessa en aning.

Ett tredje användningsområde för pol-filter är att de i begränsad utsträckning kan fungera som ett variabelt (nöd) ND-filter.

Ifall polfiltret skulle var cirkulär- eller planpolariserat ändrar ingenting i den tagna bilden. Anledningen till att man ändrade var att de planpolariserade kunde göra att strålgångsexponeringsmätarna visade något fel.

Det finns step-up och step-down ringar som gör att man kan använda filter med en viss filtergänga på ett objektiv med en annan. Glöm step-down ringarna - du får bara problem med vinjettering. OM du vill använda ett pol-filter till båda objektiven, så köper du ett 67 mm filter och en step-up ring 62-67 mm. Jag föreslår dock att du inte ger dig på detta - min erfarenhet är att stepringars benägenhet att fastna t.o.m. är ännu större än filternas. Alldeles särskilt ifall du har ett filter med aluminiumfattning, step-up ring av aluminium och objektiv med aluminiumhus. Då kommer det nästan omgående att fastna någonstans. Förr var det mässing både i filter och objektivhus, vilket gjorde att man hade väsentligt mycket mindre bekymmer (men det kunde hända någon gång även då). Av dagens större filtertillverkare är det väl bara B&W som fortfarande har mässing i filterringarna.

Minst bekymmer får du genom att skippa step-ringar helt och skaffa bara ett enda pol-filter - till Tamron-zoomen.


PS Medan jag skrev så hann det komma in en massa andra inlägg. M.a.o. precis som vanligt - jag skriiver fortfarande alldeles för långrandigt...
.
 
Senast ändrad:
Vad bra, då de heter "stepup" så gissar jag att jag bör skaffa ett filter i 62mm det minsta och så en stepupring som gör att jag kan montera det på 67mm också, elelr är det bättre åt andra hållet?

Som tidigare någon påpekat så ska du göra tvärtom. Om du har mindre diameter på filtret än vad objektivets filterdiameter är, får du vinjettering.
 
Tack för tipsen verkar som jag kan nå det jag vill iaf delvis och såklart med en del träning men det är ju det fina med digitalt "träningskostnaden" är låg så bara elda på och jämföra till jag får ordning på det.


Så det var åt andra hållet men det funkar det med, bra att det iaf fanns möjligheet.

Som Ni säkert redan räknat ut så är detta första försöket för mig med filter för att ge olika effekt men som så många har jag UV filter på mina objektiv som skydd (de är delade meningar i frågan men jag har det iaf) så ska jag ta bort UV filtret först och använda enbart Pol filtret eller kan jag montera Pol filtret utanpå UV filtret troligen en dum fråga men som sagt första gången ärdet inte så lätt?
 
Har du Nikon? köp ett 77mm polfilter och sedan stepringar. Pga 17-35, 24-70 & 70-200 är 77mm.
1 köp inget billigt polfilter. Själv håller jag mig till B&W pga mässingsringar.
Dyrt- Ja, men du behöver bara ett under din livstid.

2 Jag tar normalt bort UV om jag använder polfilter. Men jag måste inte.

3 med 17mm måste du ta bort UV, annars vinjetterar det bilden. Det kan det göra ändå om man inte väljer den tunnare slim-versionen. Nackdelen är att det kan vara svårare att få loss filtret.

4 Dra aldrig åt ett polfilter hårt, du kommer märka varför.
När man märker det så kan man normalt få loss det genom att pressa med handen mot filtrets glassida (ringen inte glaset) och vrida. Annars kan en gammal elsladd fungera bra som hjälpmedel.
Det man inte kan göra är att sätta press på ringen på olika punkter. Då deformeras filterringen tillräckligt mycket för att låsa sig fast i stället.
 
Har du Nikon? köp ett 77mm polfilter och sedan stepringar. Pga 17-35, 24-70 & 70-200 är 77mm.
1 köp inget billigt polfilter. Själv håller jag mig till B&W pga mässingsringar.
Dyrt- Ja, men du behöver bara ett under din livstid.

2 Jag tar normalt bort UV om jag använder polfilter. Men jag måste inte.

3 med 17mm måste du ta bort UV, annars vinjetterar det bilden. Det kan det göra ändå om man inte väljer den tunnare slim-versionen. Nackdelen är att det kan vara svårare att få loss filtret.

4 Dra aldrig åt ett polfilter hårt, du kommer märka varför.
När man märker det så kan man normalt få loss det genom att pressa med handen mot filtrets glassida (ringen inte glaset) och vrida. Annars kan en gammal elsladd fungera bra som hjälpmedel.
Det man inte kan göra är att sätta press på ringen på olika punkter. Då deformeras filterringen tillräckligt mycket för att låsa sig fast i stället.

Nix Pentax kör jag men filtret ska sitta på Tamron optik, låter vettigt att välja mässingsgänga då för vill inte att det ska fastna och det ska som sagt kunna hänga med länge om jag sköter det.

låter som det är ide att ta bort UV filtret då för med normalzoomen vill ajg nog kunna använda hela omfånget även med Pol på.
 
Det är bättre att du köper ett pol-filter som passar till Tamron normalzoomen. I praktiken använder man pol-filter huvudsakligen intervallet 25-50 mm ungefär. Kanske lite längre, men inte kortare (se nedan).

Det är riktigt att pol-filter ger lite mustigare färger på grönska och gör himlen blåare. Ta inte i för mycket dock - om himlen blir för plakatfärgsblå ser det onaturligt ut. Störst effekt har pol-filtret på det himmelsblå när solen står vinkelrätt mot fotograferingsriktningen. Har du solen bakom eller framför dig så blir det närmast ingen effekt alls. Detta är också anledningen till att pol-filter inte passar bra ihop med kraftigare vidvinklar - himmelsfärgen kommer där att variera mellan blekt och kraftigt blå.

Den andra huvudanvändningen för polarisationsfilter är som sagt till att filtrera bort vissa typer av reflexer, som glitter i vattenytor eller reflexer i glasrutor. Det går dock INTE att dämpa reflexer i metallytor - ljuset måste förstås vara polariserat för att ett pol-filter ska fungera.

Ifall du använder ett pol-filter för att få en mera blå himmel, så minskas samtidigt eventuella vattenreflexer. Vill du ha kvar lite reflexer så får du vara försiktig med pol-effekten - men jag tycker för min del att det ofta kan förbättra ifall man dämpar dessa en aning.

Ett tredje användningsområde för pol-filter är att de i begränsad utsträckning kan fungera som ett variabelt (nöd) ND-filter.

Ifall polfiltret skulle var cirkulär- eller planpolariserat ändrar ingenting i den tagna bilden. Anledningen till att man ändrade var att de planpolariserade kunde göra att strålgångsexponeringsmätarna visade något fel.

Det finns step-up och step-down ringar som gör att man kan använda filter med en viss filtergänga på ett objektiv med en annan. Glöm step-down ringarna - du får bara problem med vinjettering. OM du vill använda ett pol-filter till båda objektiven, så köper du ett 67 mm filter och en step-up ring 62-67 mm. Jag föreslår dock att du inte ger dig på detta - min erfarenhet är att stepringars benägenhet att fastna t.o.m. är ännu större än filternas. Alldeles särskilt ifall du har ett filter med aluminiumfattning, step-up ring av aluminium och objektiv med aluminiumhus. Då kommer det nästan omgående att fastna någonstans. Förr var det mässing både i filter och objektivhus, vilket gjorde att man hade väsentligt mycket mindre bekymmer (men det kunde hända någon gång även då). Av dagens större filtertillverkare är det väl bara B&W som fortfarande har mässing i filterringarna.

Minst bekymmer får du genom att skippa step-ringar helt och skaffa bara ett enda pol-filter - till Tamron-zoomen.


PS Medan jag skrev så hann det komma in en massa andra inlägg. M.a.o. precis som vanligt - jag skriiver fortfarande alldeles för långrandigt...
.


OK så vilken av cirkel eller plan bör jag välja till min Pentax K-5 om det inte skiljer på den färdiga bilden och vad vinner/förlorar jag med respektive typ?
 
Det andra tyska filtermärket, Heliopan, gör inte bara filter med fattning av mässing utan även stepupringar i mässing. Jag köpte en för ett antal år sedan av Tekno Optik AB. När jag nu försöker gå in på deras hemsida är den borta. När jag försöker med den andra leverantören av Heliopan, http://fotoproffs.se/ (f d Dito), får jag "Error 403: Forbidden". Finns det någon här som vet var man köper Heliopan i Sverige idag? Annars går det förstås att beställa från Tyskland.

Till moderna kameror bör du välja cirkulära filter. Det finns risk att AF och exponering blir fel annars. Den enda nackdelen med cirkulära är att de brukar vara dyrare.

Olle
 
Det andra tyska filtermärket, Heliopan, gör inte bara filter med fattning av mässing utan även stepupringar i mässing. Jag köpte en för ett antal år sedan av Tekno Optik AB. När jag nu försöker gå in på deras hemsida är den borta.
---
Saxar från ElektronikTidningen:
Av Adam Edström ([email protected])
5/6 2009 Addtechbolaget Metric Industrial har köpt Tekno Optiks optronikavdelning för att stärka sin ställning som leverantör av automationskomponenter.

Länk:
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=49243
 
---
När jag försöker med den andra leverantören av Heliopan, http://fotoproffs.se/ (f d Dito), får jag "Error 403: Forbidden". Finns det någon här som vet var man köper Heliopan i Sverige idag? Annars går det förstås att beställa från Tyskland.
Det fick jag också när jag först försökte. Det var därför jag begränsade mig till att skriva såhär:

---
Av dagens större filtertillverkare är det väl bara B&W som fortfarande har mässing i filterringarna.
---


Men när jag försökte alldeles nyss så gick det bra på Dito PhotoProffs AB:s hemsida (obs att de i sin webbadress stavar "svenskt": www.fotoproffs.se).

Priserna för Ø67 mm Heliopan polarisationsfilter (cirkulära) varierar mellan 668 och 1.012 SEK plus moms beroende på typ.


Länk direkt till tillverkaren:
http://www.heliopan.de/
.
 
Senast ändrad:
OK så vilken av cirkel eller plan bör jag välja till min Pentax K-5 om det inte skiljer på den färdiga bilden och vad vinner/förlorar jag med respektive typ?
Om du tittar lite noggrannare på vad jag jag skrivit i det du citerar, så ser du svaret där. :)

Förtydligar för säkerhets skull: Till din Pentax K-5 ska du välja ett cirkulärt polarisationsfilter. Detta behövs till alla systemkameror med autofokus och strålgångsmätning.


Alltså:

1) Till äldre, manuella systemkameror går det alldeles utmärkt att använda de billigare planpolariserade filtren (liksom cirkulärpolariserade).

2) Till AF-kameror använder man normalt de cirkulärpolariserade.

Det GÅR i och för sig att använda planpolariserade filter här också - bilden påverkas som sagt inte, vare sig man kör med en digital bildsensor eller en analog film. Men då använder man vanligen en extern exponeringsmätare och fokuserar manuellt. Man kan naturligtvis först mäta exponering och köra med autofokus och därefter skruva på det planpolariserande filtret, men det är ju ingenting som man kan hålla på med särskilt många gånger (dessa "stordiametriga fingängor" är ömtåliga)..

Således: Så länge du har en spegelreflexkamera med en ordinär spegel (kamera utan autofokus), så spelar det ingen roll ifall du använder ett plan- eller ett cirkulärpolariserat filter. Men i AF-kameror används ingen konventionell spegel, utan en beam splitter (det spelar ingen roll ifall det är en ASLR eller en DSLR-kamera). Denna delar upp det infallande ljusknippet i två delar. En viss procent av ljuset reflekteras upp till mattskiva, exponeringsmätare och sökare, resten går rakt igenom huvudspegeln och träffar den mindre sekundärspegeln på baksidan av huvudspegeln och vinklas där ner till AF-sensorerna i kamerahusbotten. Beamsplittern polarisrar ljuset, Om man i detta fall använder ett linjärpolariserat filter så kan det komma igenom mindre ljus (beroende på hur pol-filtret är vridet), så att exponeringsmätaren mäter fel och AF-sensorn kanske inte får tillräckligt med ljus för att kunna fungera.

Principen är annorlunda för Sonys nya SLT-kameratyp. Behöver kanske inte gå igenom den principen här utan kan nöja mig med att säga att också dessa använder beam splitters, varvid det står klart att man behöver använda cirkulärpolariserade filter även till dessa.
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.