Annons

Polfilter på vidvinkel (18-50) *snabbfråga*

Produkter
(logga in för att koppla)

gogreen

Aktiv medlem
Undrar om det kan tänkas vara viktigare med ett "slim"filter när det skall sitta på en vidvinkel. Har läst ngnstans att just polfilter och vidvinkel inte alltid är en så lyckad kombo.

Så vilket väljer man till mitt Sigma 18-50 2.8 HSM Macro? Skiljer knappt en hundralapp i pris mellan dom olika så det behöver ni inte räkna in.

om man skall köpa dessa 2:
B+W 72mm MRC SLIM Circular Polarizer Filter NEW
B+W 72mm kaesemann MRC SLIM Circular Polarizer Filter NEW


eller om dessa "duger":
B+W 72mm Kaesemann MRC Circular Polarizer Filter
B+W 72mm MRC Circular Polarizer Glass Filter NEW F-PRO*
 
Så du menar att "SLIM" inte har något med glaset, och därmed inte heller ngn med framtida bildkvalite att göra?
 
Senast ändrad:
Glaset tror jag är detsamma.

Men ett polfilter består ju av 2 sammansatta filter. På en extrem vidvinkel kan det ge vinjettering. Därför hade jag valt slim.

Jag har för mig att mitt polfilter inte vinjetterar även om jag låter UV-filtret sitta kvar på 17-35. Fast jag brukar ta av det ändå. Däremot har jag ett klumpigt färgfilter som skapar vinjettering med polfiltret.
 
Jag har ett Dörr till mitt 18-50; det är rätt slimmat och ger ingen vinjettering i alla fall.

Per
 
Slim-filter brukar sakna gänga utåt, då får man inte på något objektivlock. Behöver inte vara ett problem men det är bra att veta.

Själv kör jag med stepring och ett par nummer större filter. Vinjetterar inte och jag slipper köpa filter till varje gänga. Behöver bara filter till den största och billiga stepringar till de mindre. Nackdelen med stepringar är att motljusskyddet inte brukar gå få på.
 
Låter bra, precis det jag ville höra :) Verkar väldigt jobbigt att inte få på objektivlocket. (Även fast det efter lite kikande här i recensionsbanken verkar medfölja ngt substitut)

Tack för alla svar!

Tilläggsfråga: Är det alltså "kanten" på filtret som sticker ut och "skuggar" och därmed skapar vinjetteringen?

Isf har jag lärt mig ngt nytt idag ;)
 
Senast ändrad:
gogreen skrev:
Tilläggsfråga: Är det alltså "kanten" på filtret som sticker ut och "skuggar" och därmed skapar vinjetteringen?

Isf har jag lärt mig ngt nytt idag ;)

Rätt uppfattat, men det händer inte vi 18 mm på en 30D, däremot blir det så om du skaffar en 10-22 eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.