Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter på ett djupare plan

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag tänkte att det skulle kunna vara intressant att diskutera hur polfilter fungerar på ett djupare plan!

De vanliga egenskaperna som nämns är ju att ta bort blänk och reflexer i ickemetalliska ytor och att himlen 90° från solen får en djupare färg, men det finns ju fler fördelar och nackdelar än så.

Berätta gärna om egna erfarenheter om hur ni använder polfilter, bildexempel är extra välkomna! Djupa fysikaliska förklaringar har också sin plats i tråden.
 
Du får de effekter du nämner samt ibland lite mustigare färger just därför att reflexer försvinner.
 
Största nackdelen är att det tar bort en hel del ljus, vet inte vad man kan jämföra det med för ND-filter.

/Karl
 
Den bör ta bort ett steg vid Max-läge då den filtrerar hälften av reflekterat ljus.

Jag använde det till ett bröllop i helgen och fick en finare himmel och hav samtidigt som den sänkte exponeringen i bakgrunden ett steg medan jag använde blixten för att lätta upp brudparet.



/Stefan R. Nilsson
 
Tack för alla svar, men jag tänkte mig att det skulle vara 4-5 sidor med utläggningar om hur det funkar :)

Ingen som har lite info på ett djupare plan?
 
Djupare plan... Wikipedia har en del djupare info. Den engelska varianten är bättre än den svenska tycker jag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polarizer
Intressant är att polfilter ofta absorberar det oönskade ljuset och inte reflekterar. Kanske är därför min polfilm av plast lätt smälter när jag sätter på den framför blixten. Belyser man med polariserat ljus och sen filtrerar bort det med ett annat polfilter frampå objektivet så försvinner allt ljus som reflekterats i oförändrat skick. Kul att fota folk på detta viset, de ser ut som torra lik! Provar man samma metod på myror så ser de genomskinliga ut. Tavlor är mer förutsägbara, färgerna blir mättade och reflexerna uteblir även om man "missköter" ljussättningen. (Placerar ljuset nära kameran)
Ett sätt att kolla upp kvaliten på polfilter är att lägga två linjära polfilter 90 grader mot varandra så att allt blir mörkt. Graden av ljusgenomsläpp samt ev. färgstick avslöjar dåliga filter. Vid normal användning kan man även se på en del filter att de ger ett färgstick vid 95grader och ett annat vid 85. Lägger man ett filter på ett vitt papper så ska det se helt grått ut.
 
Den bör ta bort ett steg vid Max-läge då den filtrerar hälften av reflekterat ljus.

Jag använde det till ett bröllop i helgen och fick en finare himmel och hav samtidigt som den sänkte exponeringen i bakgrunden ett steg medan jag använde blixten för att lätta upp brudparet.



/Stefan R. Nilsson

Det tar väl alltid bort hälften av ljuset dvs ett steg. Filtrets egenskaper ändras ju inte beroende på vilken vinkel det har till ljuset.

M
 
Ett ganska intressant fenomen uppstår när man håller filtret framför ögat och tittar på en bildskärm. När man snurrar på filtret kan man nästan helt "släcka" skärmen. Samma teknik används i en del flygplan i stället för rullgardiner i de små fönstren.
 
Det tar väl alltid bort hälften av ljuset dvs ett steg. Filtrets egenskaper ändras ju inte beroende på vilken vinkel det har till ljuset.

M

Fel av mig. Mitt polfilter tar nästan 2 steg av ljuset nu när jag testfotade genom fönstret denna disiga dag.
Nej polfilter tar inte alltid bort lika mkt ljus. Det beror på ljuset. Allt ljus är inte polariserat.



/Stefan R. Nilsson
 
Fel av mig. Mitt polfilter tar nästan 2 steg av ljuset nu när jag testfotade genom fönstret denna disiga dag.
Nej polfilter tar inte alltid bort lika mkt ljus. Det beror på ljuset. Allt ljus är inte polariserat.
Det finns ju olika effektiva polfilter, men om man tänker sig att slumpmässigt polariserade fotoner bildar en cirkel kring deras rörelseriktning som medeldistribution, så borde man kunna räkna ut hur mycket ett ”perfekt” polfilter med 100% respektive 0% transmission längs x- och y-axeln skulle släppa igenom totalt. Jag försöker minnas hur man gör det, men det går inte så bra:))

Enligt cirkelns definition är r² = x²+y² så man får väl interpolera fram vad summan x (eller y) blir för en bunt fotoner fördelade jämnt, sett till vinkeln.

Sen är ju knappast ett polfilter perfekt, men det är en annan femma:)
 
Hmmm, nu ska vi se om jag tänker rätt här! Parametriserar man cirkelns ekvation till sinus och cosinus och integrerar så borde man få att andelen ljus som antingen blockeras eller släpps igenom är 2/pi, alltså 64%. Nån som protesterar? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.