Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter mfl mellan kamerahus och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johankv

Aktiv medlem
hej!

Håller som bäst på att titta på olika objektiv med tillbehör till min K-x. En tanke som då slagit mig är att det snabbt blir en bra sudd pengar om det skall köpas in olika filter till de olika objektiven. De har ju sällan samma diameter. Jag undrar om det inte skulle gå att placera filtren mellan kamerahuset och objektivet istället? då skulle ett och samma filter kunna användas till alla objektiv oavsett diameter. Vad talar emot detta resonemang? Finns det annars något "universal-polfilter" som kan monteras på flera objektivdiametrar?

mvh
Johan

Det finns ju billiga step-up ringar mellan olika diameter på filtergängor.
På så sätt kan du använda samma filter på olika objektiv.

Ja det är ju ett alternativ. Blir svårt att använda motljusskyddet då men kanske en kompromiss som kan göras.

Tack för tipset!

hej!

Håller som bäst på att titta på olika objektiv med tillbehör till min K-x. En tanke som då slagit mig är att det snabbt blir en bra sudd pengar om det skall köpas in olika filter till de olika objektiven. De har ju sällan samma diameter. Jag undrar om det inte skulle gå att placera filtren mellan kamerahuset och objektivet istället? då skulle ett och samma filter kunna användas till alla objektiv oavsett diameter. Vad talar emot detta resonemang? Finns det annars något "universal-polfilter" som kan monteras på flera objektivdiametrar?

mvh
Johan

Finns filterhållare för olika diametrar. Filtren är sedan kvadratiska och alla lika stora.

Cokins filterhållare tar även runda filter, som polarisationsfilter. De kommer med en gänga som man kan byta ut till olika objektiv. Jag ha använt deras polfilter förut för filterhållaren men upplever att ett filter som skruvas in direkt på objektivet fungerar bättre.

Märker att jag nu i dessa digitala tider inte använder lika mycket filter som förr, eller jag använder filter i kameran eller bildbehandlingsprogrammet.. :)

Om man drar en parallell med en mellanring så skulle du tappa ljus (förutom det själva plofiltret bidrar med) och du skulle tappa förmågan att fokusera på oändligheten, båda pga att du ökar avståndet mellan objektiv och sensor. Det är i alla fall min teori.

Sedan skulle det innebära vissa praktiska problem, istället för att bara skruva på/av ett filter skulle du behöva ta loss objektivet sedan ta bort filtret och sedan sätta på objektivet igen.

Det vore en ganska trevlig lösning, på detta sätt skulle man även kunna förhindra att damm kommer in i kameran när man byter objektiv.

Skulle dock krävas att objektiven byggs för detta ändamål antar jag? Eller måste sensorn flyttas längre fram?

hej!

mvh
Johan

Konstruktionen finns på ett sätt redan, nämligen i de sk. spegelobjektiven. Där skruvar man på filtren i "baken" på optiken. Har förutom UV även som fanns med några färgade filter. Lite bök att byta men jag använder bara UV-filtret.

Konstruktionen finns på ett sätt redan, nämligen i de sk. spegelobjektiven. Där skruvar man på filtren i "baken" på optiken. Har förutom UV även som fanns med några färgade filter. Lite bök att byta men jag använder bara UV-filtret.

Där ser man! Vore trevligt med bajonettfattning på dem, så kan man låta de vara kvar hela tiden.

Har kom jag på även ett gråfilter men i mitt fall (Tamron 500/8) är dessa gängade. Hur Sony har löst det vet jag ej. Dom har ett 500mm spegeltele. Filtren är praktiskt små 32,5 mm. Eller varför inte som en del förstoringsobjektiv för färg som hade filtren inbyggda. Då 3 st.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar