Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter, hur justerar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Tidigare när jag använt polfilter brukade jag justera filtereffekten genom att med vänster hands pekfinger vrida filtret med motljusskyddet på plats.
Det funkar bra om jag låter fingret vila på motljusskyddets nedre del och bara använder pekfingertoppen på filterringen för att vrida den. När jag håller kameran i fotoläge så brukar jag dra med pekfingret åt vänster. Det innebär att jag snurrar filtret medurs, från fotoläget sett. (Nu börjar du kanske ana vad som hände?) Det betyder ju att jag egentligen vrider filtret moturs, alltså åt det håll som man skruvar av filtret på!

Det som då hände vid ett tillfälle tidigare i somras var ju naturligtvis att filterhelvetet lossnade från objektivet. Jag stod på en gräsmatta, men just där filtret landade fanns en sten! Den enda stenjävel på minst 1 km omkrets! Typ! Filtret landade förmodligen på högkant på denna sten för det blev en liten spricka i det och en liten skärva slogs loss. Gissa om jag svor?

Nåväl, det var ju "bara" ett polfilter som gick åt helsike!

Numera så "puttar" jag på filterringen i stället för att dra. På så sätt "skruvar jag ju på" filtret hela tiden, om du förstår hur jag menar.

Tidigare har jag inte haft något polfilter till mitt EF 70-200/4 L, men efter att ha köpt ett så märker jag att det är ganska svårt, i princip omöjligt, att justera filtereffekten enligt min "puttametod". Motljusskyddet är helt enkelt för djupt, cirka 70 mm!
Så det har oftast blivit att jag kört utan motljusskyddet när jag använt polfiltret.
Jag har ännu inte skaffat något polfilter till mitt EF 24-70/2,8 L, men när jag får gjort det så blir det samma sak där, åtminstone på längre brännvidd eftersom detta objektiv ju som bekant blir kortast då. Så när jag har skaffat polfilter till 24-70 så får jag väl prova vilket som funkar bäst, med eller utan motljusskydd.

Hur gör du när du använder polfilter på objektiv med långa "rör" till motljusskydd? Kör du utan motljusskydd? Eller är du "långfingrad"? Jaja, missförstå mig nu rätt! ;-)

motljusskydd+polfilter=problem

Köp ett motljusskydd med filtergänga så följer allt med.
Sök på exempelvis ebay efter 67mm lens hood.

Då kan du skruva fast polfilter ganska tight och sedan motljusskyddet. Då kan du vrida på motljusskyddet istället. Köp inte ett i mjukt gummi för det är bara jobbigt enligt mig. Det finns långa i metall. Flower blir galet eftersom du vrider runt den hela tiden.

Sonia Metal 67mm 67 Tele Telephoto Lens Hood Shade NEW
http://www.ebay.com/itm/Sonia-Metal...ultDomain_0&hash=item335781b46b#ht_576wt_1139

OBS läs hela texten i annonsen. Det kan bli problem med vinjetting så eventuellt får du skaffa ett kortare motljusskydd eller en omvandlare från 67 till 72 eller 77 mm och ett större motljusskydd

Håller med dig om problemet, på min Tamron 28-70 med ganska stort motljusskydd är det ett klart problem, har mer än ett fingeravtryck på glaset...

Får kanske titta på ett fast, fast det är ju så smidigt med det andra som alltid är med.

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar