Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter för EF 24/1,4 L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Apkatt

Aktiv medlem
Har precis beställt vad jag tror kommer bli en perfekt livskamrat till min 5Dmk2 och funderar på att även investera i ett bra polfilter. Som jag förstår det är B+W the way to go och jag undrar om jag tjänar något i prestanda på att använda slim-varianten mot den "vanliga" Käsemann-varianten? Dvs vad gäller vinjettering och övrig bildkvalitet? Anser någon att ett (pol)filter skulle försämra bildkvaliten på något sett på denna glugg?

Käsemann (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=420236)
Slim (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=26598)

Är slim över huvudtaget nödvändigt på 24 mm och FF?

Tack på förhand.

Har precis beställt vad jag tror kommer bli en perfekt livskamrat till min 5Dmk2 och funderar på att även investera i ett bra polfilter. Som jag förstår det är B+W the way to go och jag undrar om jag tjänar något i prestanda på att använda slim-varianten mot den "vanliga" Käsemann-varianten? Dvs vad gäller vinjettering och övrig bildkvalitet? Anser någon att ett (pol)filter skulle försämra bildkvaliten på något sett på denna glugg?

Käsemann (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=420236)
Slim (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=26598)

Är slim över huvudtaget nödvändigt på 24 mm och FF?

Tack på förhand.

Intressant!
Jag har funderat på samma sak och inväntar svaren med spänning..

/Max

Vad gäller om slim behövs så kan jag meddela att mitt vanliga B+W polfilter syns i bild på 24m med 5DII.

Jag använder slimvarianten till mitt Nikon 17-35/2,8, 77mm.
Det kommer inte med i bild men jag tar alltid av UV filtret när jag använder polfiltret.

Ok, så om jag bara ska använda polfilter så borde det vara lugnt?

Finns det några nackdelar med polfilter jämfört med UV? Jag har nu kört B+W MRC UV på mina objektiv bara för att skydda mot repor.

Jag tänkte köpa ett polfilter för jag vill få till en trevlig blå himmel och samtidigt skydda linsen från repor.

Använd inte polfiltret som skyddsfilter. Det är gråfärgat och stjäl ljus motsvarande ca 1,5 bländarsteg. Använd det endast när du är ute efter de speciella effekter, som det ger. Mörkare blå himmel, mindre reflexer i ickemetalliska ytor.

Olle

Använd inte polfiltret som skyddsfilter. Det är gråfärgat och stjäl ljus motsvarande ca 1,5 bländarsteg. Använd det endast när du är ute efter de speciella effekter, som det ger. Mörkare blå himmel, mindre reflexer i ickemetalliska ytor.

Olle

Jaha, då kanske det blir ett vanligt UV istället som skydd. Fick för mig att jag lika gärna kunde använda ett polfilter som skydd. Är ju i och för sig f/1.4 på objektivet så när det gäller ljus är det ju ingen fara. Får väl skruva av det i värsta fall.

Men ett non-slim borde alltså fungera på FF och 24 mm?

En annan nackdel med att alltid ha polfiltret monterat är att man kanske får filtrets specialeffekter även när man inte vill ha dem. Bör iofs gå att få bort genom att vrida på filtret, men det är väl inte alltid så praktiskt.

Min rekommendation är att du använder motljusskydd och struntar i skyddsfilter och bara använder polfilter när det behövs. Eller om du absolut vill ha ett skyddsfilter, skaffa båda men använd dem inte samtidigt.

Frågan om slim eller non-slim får någon annan svara på.

Olle

Olle

Jaha, då kanske det blir ett vanligt UV istället som skydd. Fick för mig att jag lika gärna kunde använda ett polfilter som skydd. Är ju i och för sig f/1.4 på objektivet så när det gäller ljus är det ju ingen fara. Får väl skruva av det i värsta fall.

Men ett non-slim borde alltså fungera på FF och 24 mm?
Jag kan inte garantera det men det borde inte vara ngra problem.

Fördelen som jag ser med non slim är att det har större greppytor när det kärvar till sig.
Fördelen med slim är att det tillåter en vidare bildvinkel.

Jag kan inte garantera det men det borde inte vara ngra problem.

Fördelen som jag ser med non slim är att det har större greppytor när det kärvar till sig.
Fördelen med slim är att det tillåter en vidare bildvinkel.

sen kan man väl inte använda det ordinarie objektivlocket på ett slim

Jag har ett par av Scandinavian Photos egna polfilter. De funkar perfekt och har en väldigt platt profil och Nikons lenscap är heller inga problem.

På mitt pol-filter står det Hoya 82mm pl-cir. Det är nästan 1 cm tjockt, men syns ej på mitt 16-35/2,8L II USM med 5D Mark II. Skruvar dock av UV-filtret när jag använder pol-filter, ju mer glas framför desto mer tappar du.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar