Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter - besviken!

Produkter
(logga in för att koppla)

-------

Guest
Inhandlade ett polfilter, "Cokin optiglass circular pola" i går. I dag, när himlen nyss blivit blå och fin bestämde jag mig för att testa det för att se om jag kunde få en riktig mörkblå överdriven vykortshimmel. Men hur jag vände och vred på filtret, blev skillnaden bara ungefär så här:

Utan filter:
pol1.jpg

Med filter:
pol2.jpg

Nästan så att bilden tagen med filtret är blev sämre! :(
Har jag köpt ett kasst polfilter eller är det fel tid på dagen? För om det här är den enda skillnaden det gör så lämnar jag tillbaka det omedelbums!

Du vet om att du måste ha solen från sidan för att få nån effekt? Funkar det ändå inte så vette f*n!

Solen snett bakifrån, om man utgår från skuggorna. Men kolla den gula husgavlen. Den är ju finare med polfilter. Klart bättre. Himlen blev ju inte så fin. Filmen var en ??

Du kan inte få vykortsblå himmel i vilken vinkel kontra solen som helst. Jag har för mig att det är 90 grader där du har max effekt. Håller med Jeppe om att du kan se det i husen i förgrunden. Hav lite tålamod och behåll filtret. Rotera filtret och se vilka effekter du har på olika delar av himlen.

Japp Johanh hr helt rätt i att för max effekt skall solen komma från sida dvs. 90graders vinkel från kamera placeringen.
Sedan tycker jag det verkar som om olika filmer reagerar olika.
Ex. Kodak e100VS kan "leverera" väldigt blåa himmlar med hjälp av pol.f.

Det kommer

Nu vet jag inte vilken kvalité det är på Cokinfiltret. Själv använder jag ett Hoya och jag är helnöjd. Det tar sin tid att hitta rätta vinklarna, men attans vad fint det blir sen. Jag har flera bilder med den där typiska vykortsblåa himlen.
Men självklart kräver det att himlen är riktigt klarblå också förstås. Kan trösta dig med att vårhimlen sällan är så. Solljuset får en annan reflektion när växtligheten väl har kommit upp.

Det här var mystiskt.Jag har tagit hundratals bilder med ett cirkular polfilter(Hoya).Var solen är har jag aldrig brytt mej om.Resultatet har varit helt ok(se ödegård) i galleriet.Du bör nog offra lite filmrutor och testa dej fram med olika lägen på filtret.Redan i sökaren bör du märka olika effektlägen.

Ujj vilken vinjettering Danne....;)
Härlig färg på himmlen dock. Vilken glugg har du använt till de fotot??

ja ja .. jag vet :rolleyes:
Det är ett 28-105/3.5-4.5, inge värsting med andra ord !
Sparar till bättre grejjor :D

Hej
noterade samma sak på min E10. Pola filter ger, som jag uppfattar det, inte samma effekt som på film. En tanke kan ju vara den automatiska vitbalansen som inte riktigt fixar detta.. pröva med manuell vitbalansering!
Jag var för övrigt och plåtade med min E10 idag em med pola + varmtonande filter. Men reultatet blev inte alls vad jag förväntade mig. I E10 så märks det faktiskt redan i sökaren att effekten inte blir den samma som med en filmbaserad SLR.
Mvh
Johan

Oj, kanske borde sagt att jag
använder en digitalkamera,
Olympus C-3020.

Det vore ju väldans tråkigt om
polfilter bara är användbart
till systemkameror...

Jag provade i alla möjliga
vinklar och håll men antingen
så såg himlen likadan ut eller
så blev den bara gråblaskig.

Kanske ska lämna tillbaka
filtret då, digitalkamera-nissar
får väl fixa himlarna i datorn.

Kolla här då...här kan du göra polariseringen i efterhand i Photoshop ....???

Eller ? har jag misstolkat sidan...?

Daniel,

Kan det vara så kanske att din kamera färgbalanserar självt ?
Att om du har filter så kommer den att kompensera, kan
du köra den helt manuellt ?

Jeppe skrev:
Kolla här då...här kan du göra polariseringen i efterhand i Photoshop ....???

Eller ? har jag misstolkat sidan...?
Med ett polfilter polariseras ljuset innan det går in i objektivet. Detta innebär bl.a. 2 saker:

1) Det spelar ingen roll om kameran är digital eller analog. Själva pol-effekten blir densamma.
2) Det går INTE att skapa effekten i ex. Photoshop. Man kan däremot trixa på andra sätt så att effekten efterliknas i vissa fall, men det är ju en helt annan sak.

Ja, det kan ju vara så att den ställer in vitbalansen och färgbalansen efter hur den _tror_ att himlen ska se ut...
Jag ska prova att sätta den i manuellt läge, tack så mycket för alla tips! Ska bli spännande att prova pluginen till PShop när jag kommer hem igen.

Nää, jag får inte till det...
Lämnar tillbaka filtret, ska testa med ett annat märke och se om det bara var filtret det var fel på.

Har du inga polariserande solglasögon? De funkar att testa med även om kurvaturen gör att det kanske inte blir riktigt 100% kvalitet. Har dock sett många kompaktkamerabilder tagna så.

Annars tycker jag det låter konstigt att du inte får till det. Jag kan iofs tänka mig att det är svårt att se effekten av filtret i displayen, dels pga den låga upplösningen och dels för att många kameror lägger på massa färgbalans- och exponeringskompensationseffekter i realtid för att det skall bli lättare att se motivet i displayen.

Men om du testar att hålla filtret framför ögat och vrida tills det bli rätt effekt och sen monterar det på objektivet, då borde det går. Och jo, naturligtvis måste allt vad automagisk vitbalans och sånt heter stängas av.

Nej, det har jag inte.
Ska man se att himlen blir sådär mörkblå bara genom att se genom filtret med ögat då?
Jag har testat det och vridit på det, men den enda skillnaden är att allting blir lite mörkare, himlen ser inte särskilt annorlunda ut heller, bara mer gråblaskig (ungefär som på fotona jag tagit). Och jag är inte färgblind. Kanske det _är_ filtret det är fel på ändå? Hm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar