Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

polera bort små små repor på linsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoben

Aktiv medlem
Hej,
För ett tag sedan tappade jag min kamera (C-5050) i golvet från ca 30 cm höjd.Motorn till objektivet gick sönder plus att det kom en liten repa på linsen. Lämnade in den på reparation och fick tillbaka den med detta fixat, repan var borta och motorn fungerade. Dock hade dom lagt den i en plastpåse utan objektlocket påsatt med andra delar i den påsen. Längst fram på linsen (yttersta spetsen) såg jag nånting som såg som lite skräp. dammpartiklar eller nåt. Men det gick inte bort. Det var små små repor på linsen och jag tog några testkort för att se om det syntes nåt. Ingenting syntes av detta då.
MEN så såg på vissa kort med mycket ljus, tex mot himlen eller motljus så framträder en liten suddig fläck precis mitt i kortet.


Frågan:
Är om det är möjligt eller helt omöjligt att polera/slipa bort det här?
Eller måste hela objektivet bytas igen? Jag gissar att reparationsfirman inte vill kännas vid att dom har orsakat felet så att det går på garantin :(
 
Det jobbiga var att jag inte gjorde just det.. direkt.
Men är det möjligt att polera en lins? Jag antar att det i såna fall är billigare än att byta ut den.
 
Går säkert inte att polera bort, det blir värre.
Alla objektiv är ju antireflexbehandlade, så då tas ju den bort. Fick själv rådet att ha i lite svart tusch i repa på Retina IIa en gång i tiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.