Annons

Polaroids dust and scratch remover! En höjdare!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ofta brukar mjukvaruprogram för borttagning av damm och repor som medföljer scannrar ta bort alltför mycket skärpa i bilden. Men nu har jag hittat ett program som sköter detta mycket bra.

Förmodligen gamla nyheter, men har ni inte testat så ladda hem Polaroids Dust and scratch remover. Fungerar som Plug-in till PS och fungerar riktigt bra faktiskt. Märker inte av nån skärpeförlust om man ställer in det så att det tar bort dammkorn, repor bör man dock klona bort manuellt. Men bara att få bort dammkornen i ett svep sparar ju grymt mycket tid.

Länk till nedladdning:

http://www.polaroid.com/service/software/poladsr/poladsr.html
 
?!?!?
Vad är haken?

Det där ser ju ut att fungera löjligt bra, utan märkbara skärpeförluster?

Gratis? Demo? Begränsningar?

Verkar ha funnits sedan 2002 och lik förb. har man aldrig hört om det?

Tar det bort stjärnorna från en natthimmel också?

Är det mycket parameter-tweakande för att få det där resultatet
 
Jag tycker Polaroidprogrammet nämns rätt ofta i diverse forum. Jag laddade ner det för några år sen, men tyckte då inte att jag fick tillräckligt bra resultat. Kanske skall ge det en chans till?
 
Jag kännde inte det här programmet, men just laddade ner det och testade det på en av mitt testfoto på en docka (brukar testa ljussättningar).
Här efter en u-skarp mask fick jag en massa ljusa punkter i håret. Jag provade med lassoverktyget i samband med Polaroidprogrammet. Jag blev mycket positivt överraskad
Här kommer en bild av resultatet.
 

Bilagor

  • test5.jpg
    test5.jpg
    56.6 KB · Visningar: 232
Ett bättre alternativ här:
Observera att den lilla oskarpa hårpartiet i vänster finns med på originalet, inte p.g.a Polaroid.
/Fred
 

Bilagor

  • test6.jpg
    test6.jpg
    52.4 KB · Visningar: 217
Galaxens President skrev:
?!?!?
Vad är haken?

Det där ser ju ut att fungera löjligt bra, utan märkbara skärpeförluster?

Gratis? Demo? Begränsningar?

Verkar ha funnits sedan 2002 och lik förb. har man aldrig hört om det?

Tar det bort stjärnorna från en natthimmel också?

Är det mycket parameter-tweakande för att få det där resultatet

Ingen demo, inga begränsningar och gratis!

Tycker inte det är många parametrar att hålla reda på. Tog 5 min för mig att få koll på dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.