Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroid MP-4 / Hjälp en monsterkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Tog en sväng förbi Bussgods för att hämta mitt traderafynd -- som befann sig i två enormt stora väskor + en flyttkartong... Nu sitter jag här, lycklig som ett barn på julafton, och öppnar paket efter paket :) Det enda jag med säkerhet har identifierat är kameran + en trådutlösare. Titta här så ser ni alla prylar som följde med... Har någon minsta lilla tips om hur detta ska användas, eller var jag kan hitta en manual, så blir jag evigt tacksam...

Vad jag ska ha den till?? Ingen aning...
Dessutom följde det med en "Print Master Fingerprint Inker"... jag kanske ska leka polisstation? ;)

MP4 är en reprokamera, och kräver nog en del modifiering för att användas till annat. Jag har en MP3 och känner igen prylarna till viss del, men inte allt. Det ser dock ut som om du fått två kameror till utöver MP4an om jag tolkar bilderna rätt. Dels en passfotokamera som tar fyra bilder på samma film, och dels ser den vita grejen ut som en kamera. Har du filmhållare och mattskiva till den vita också? I så fall lär nog den vara den största behållningen av paketet.

Ja det ser ut som du fått med en gammal Linhof Storformatskamera 4x5"
Den är väldigt skoj att leka med.

Den gammla passkamerans filmbakstycke är ett 545-bakstycke och kan användas till Linhofen och du kan köra en massa roliga polaroidfilmer som Polapan 55 :)

Jag ser inga optiker på bilderna!?
Jag ser att det iallafall sitter en slutare på reprokameran.
Har du tur går det att hitta en optik som pasar både på reprokameran och till linhofen för jag gissar att reprokameran är en 9x12 eller 4x5" kamera.

Jag ser ett objektiv på MP4an. Det ser ut att vara ett likadant Tominon 127/4,5 med självspännande slutare som jag har till min MP3.

Aha, nu kollade jag lite noggrannare och ser att åtminstone den främre linsgruppen verkar saknas. Det kanske bara är slutaren kvar.

Tack för alla snabba svar!! Jag måste försöka slita mig från min leksak & sova lite - ska nämligen jobba i natt.. Undrar om man kan få ledigt för vård av kamera?

Nu börjar det likna något... Jag har lagt upp bilder på Linhof-kameran i detta album. Antar att det behövs någon optik? Saknas det något mer? Var kan man hitta någon matnyttig information om den här kameran?

Jepp en optik behöver du. Förslagsvis kollar du efter en begagnad 150mm till att börja med, det är normaloptik.
Du borde kunna hitta en bra optik för mellan 1500 - 3000:-
När du köper optik så kolla att det sitter en slutare på också :)
Det är inte självklart när det gäller storformat...

Det sitter ju en optikplatta på, men det är svårt att se hur stort hålet är och vilken slutare som kan passa där.
Lättast vore om du hittar en optik med slutare monterad på en Linhofplatta. Notera dock att det finns Linhof optikplattor som ej passar på din kamera.

Jag vet inte om ni har några bra fotoaffärer i skåne, men här i Stockholm finns det ett flertal som säljer begagnade optiker till din kamera där du kan få hjälp att hitta rätt och få veta exakt vad du behöver.

www.dito.se, www.kameradoktorn.se, www.procenter.se, www.schoenherrsfoto.se

"prylen" som det står "Linhof Adapter 6 x 13" tror jag är en växelsläde för ett rullfilmsmagasin.
Väldigt smart sak om du har ett rullfilmsmagasin. Då får du en lättanvänd mellanformatskamera på köpet :)

Du monterar filmmagasinet på den stora svarta plattan, monterar allt på kameran. Då kan du skjuta magasinet fram och tillbaka.
Fungerar så att du ställer in skärpa och komponerar bilden på den lilla mattskivan, sen skjuter du filmmagasinet så det kommer rätt och tar bilden, skjut tillbaka magasinet så du får bild på mattskivan igen och börja med nästa bild :)

Som sagt "jag tror det är en sådan"

hmm, filmmagasin behöver du också...följde det med några sådana?

Borde sitta ett polaroidbakstycke på Passkameran du fick med (den med 4 opjektiv på). Det passar bra till din linhofen, dock inte med vanlig bladfilm, bara med polaroidfilm och "quickloadfilm".

Tack för alla dina svar! Jag kan verkligen inte ett jota om storformatskameror..
Har lagt upp bilder på två filmhållare som följde med, dessutom följde det med två "Polaroid 545 Land Film Holder".

Perfekt! Dessutom har jag ett gammalt Linhof-stativ som matchar kameran utmärkt - ska bara laga ett defekt ben på det.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar