cid228
Medlem
Hej !
Tror detta blir mitt första inlägg nånsin ! (har jag iaf fått för mig)
Köpte i sommar en Polaroid Land Camera 1000 (med röd knapp!)
Har nu fått tag i SX600 film och jag vet på ett ungefär hur jag ska modda till den för att få den att passa.
Har nu fått för mig att SX600 har högre ISO än SX70-filmen, och jag behöver då kompensera detta 2 steg. Men vilket håll ska "kompensator-ratten" dras åt, svart eller vitt ?
(hur jag än vrider och vänder på det så får jag ingen logik i det, och jag vill ju inte slösa massa värdefull film i onödan!)
Och sedan till en klurigare sak, hemmagjort ND-filter 1-2 steg ?
Solglasögon ? några förslag ?
Hinner inte beställa hem filter då jag ska på bröllop om ca 1 vecka och vill kunna använda kameran då ...
Hare! //Christian
Tror detta blir mitt första inlägg nånsin ! (har jag iaf fått för mig)
Köpte i sommar en Polaroid Land Camera 1000 (med röd knapp!)
Har nu fått tag i SX600 film och jag vet på ett ungefär hur jag ska modda till den för att få den att passa.
Har nu fått för mig att SX600 har högre ISO än SX70-filmen, och jag behöver då kompensera detta 2 steg. Men vilket håll ska "kompensator-ratten" dras åt, svart eller vitt ?
(hur jag än vrider och vänder på det så får jag ingen logik i det, och jag vill ju inte slösa massa värdefull film i onödan!)
Och sedan till en klurigare sak, hemmagjort ND-filter 1-2 steg ?
Solglasögon ? några förslag ?
Hinner inte beställa hem filter då jag ska på bröllop om ca 1 vecka och vill kunna använda kameran då ...
Hare! //Christian