Annons

Polaritet på synkuttaget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Tjena!
Står i begrepp att löda ihop sladdarna till mitt hemsnickrade synkuttag till en gammal Sunpakblixt.
Har just kommit att bli lite rådvill angående polariteten på grunkorna.
Synkuttaget är inkopplat på mittkontakten i blixtskon som har pluspol.

Adaptern till min blixtsko på kameran är hemsnickeri det också, har inget synkuttag på min 450D.
Då är det givetvis enkelt att koppla ihop alltihop med en rak kabel med 2.5mm plugg i vardera änden så blir det rätt men nu kommer min fundering.
Om jag senare blir ve en pocket wizard eller liknande, vad har jag för polaritet i synkuttaget på en sån? Så det blir rätt från start.
Finns nån standard?
Kan nån vänlig själ mäta?
Jag misstänker att det är plus på tip men antaganden är en säker väg till haveri har jag lärt mig genom åren.

Tackar på förhand.

Det är ingen polaritet alls på synkuttaget.

Helt enkelt för att kameran skickar "synksignalen" genom att stänga kretsen som annars är öppen.
Dvs "kortsluta" den.

Jag blev för osäker så jag tog bort mitt inlägg, men då kanske jag hade rätt aning m.a.p kortslutning och ingen polaritet.

Helt enkelt för att kameran skickar "synksignalen" genom att stänga kretsen som annars är öppen.
Dvs "kortsluta" den.

Det där stämmer inte.

Sätter man (som sig bör) en galvanisk avskiljare mellan blixt/styrenhet så måste denna, om den är av halvledartyp, polariseras rätt, annars fungerar det icke.

Specifikationen säger att centerstiftet skall bära laddningen (Alltså positiv polaritet).

Det där stämmer inte.

Sätter man (som sig bör) en galvanisk avskiljare mellan blixt/styrenhet så måste denna, om den är av halvledartyp, polariseras rätt, annars fungerar det icke.

Specifikationen säger att centerstiftet skall bära laddningen (Alltså positiv polaritet).

Tack för infon. Plus på tip och nolla på ring, som vanligt. Nu kan jag löda i frid :)

Dvs "kortsluta" den.

Part true...
På en kamera med kontaktbleck för att sluta kretsen stämmer detta.
På en kamera eller transciever med halvledare för att sluta kretsen stämmer det inte.

Nu är jag inte någon expert på gamla blixtar, men dom kan väl ha för hög spänning på synk-kablen/blixtskon så att moderna kameror med halvledare kan ta skada? (något att kolla innan man kopplar in dom iaf)

Nu är jag inte någon expert på gamla blixtar, men dom kan väl ha för hög spänning på synk-kablen/blixtskon så att moderna kameror med halvledare kan ta skada? (något att kolla innan man kopplar in dom iaf)

Det stämmer bra det!

I övrigt var det klantigt av mig att inte tänka på att moderna kameror "kortsluter" via halvledare.
Och att polaritet faktiskt har betydelse av den anledningen.

Hade lite för bråttom med det förra inlägget.
Tack till er som påpekade mitt misstag.

Stämmer gott det. Jag har mätt upp över 400V på uttaget i en gammal Braunblixt som värst.

Även en del moderna kameror fixar vilken polaritet som helst. De Canon EOS som är aktuella idag, och har synkuttag, gör det, exempelvis.

Att det finns elektronik ansluten till en kameras blixtskokontakter förstår jag, men finns det någon som helst anledning att det finns även till en kameras PC-kontakt?

Olle

Att det finns elektronik ansluten till en kameras blixtskokontakter förstår jag, men finns det någon som helst anledning att det finns även till en kameras PC-kontakt?

Olle

Ja, man använder halvledarreläer, och dessa är polariserade.

Det finns ju halvledarreläer som switchar i bägge riktningarna, men eftersom standarden säger att plus skall vara centrumpin så finns det ingen anledning att använda såna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar