Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Du ska tänka på att du får rätt storlek (i mm räknat) på polfiltret i förhållande till ditt objektiv. Det kan vara ganska bra att polfiltret passar så att du får användning för det.. :)

/JP

Skall du använda det till AF objektiv skall det vara cirkulärt medan linjärt duger åt MF gluggar.

Sedan kan det vara lönt att köpa till ditt obj med störst diameter. De andra obj köper du step-up ringar till så dassar filtret till alla dina obj.

Bra tips

Jäklar va bra tips. Ni kan ju det här killar. Går det bra att köpa ett "billigt" eller bör jag satsa på ett dyrt?

Vilken prisklass du ska välja beror väl lite på vilken klass den övriga utrustningen ligger i. Har du dyra, skarpa objektiv så är det ju dumt att sätta på ett sunkigt filter, samtidigt som det kanske är onödigt att lägga pengarna på riktigt dyra filter om du har enklare utrustning.

Har du vidvinkel på 24mm eller mindre så kan de dyrare kanske vara ett alternativ, eftersom de ofta är tunnare för att minska risken för vinjettering.

Re: Bra tips

ace skrev:
Jäklar va bra tips. Ni kan ju det här killar. Går det bra att köpa ett "billigt" eller bör jag satsa på ett dyrt?

Det bör du nog fråga din plånbok :=) Allvarligt talat så är det dyraste nästan alltid bäst, men jag vet inte om du kommer att använda polfiltret så ofta eller om du kan se skillnad på ett dyrt kontra billigt. Men har du lagt ner otroligt mycket pengar på dyra "proffs optik" istället för konsumentzoomar och granskar alla dina bilder med lup så är det nog det dyraste du ska ha.

Ett tips är att om du har flera objektiv med olika filtergängor så köp polfilter som passar på det största och skaffa stepup ringar till dom andra så slipper du köpa en massa olika storlekar. Jag köpte en massa filter för 58mm gänga för då hade jag bara objektiv i den storleken men nu så har jag bytat ut många av objektiven och har större filterdiameter och inga av mina filter passar...... Det blir dyrt i längden.

Tänk också på att om du har ett vidvinkelobjektiv får inte polfiltret stick ut för högt, då kan det vinjettera, något som jag fick lära mig för några veckor sedan....

/ES

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar