ANNONS
Annons

polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

VWanessa

Ny medlem
står i begrepp att anskaffa mig ett polfilter och har försökt läsa på litet, men...

vad skall jag ha?

ekonomin spelar roll så 1000:- klassen är inte aktuell, jag är ej heller intresserad av att chansa på "no-name" från kina för 100:-

men när jag tittar på fotobutikernas sidor så finns kenko, cozo, hoya, marumi, hama m.f.l som jag förstår dugliga märken i allt från 250-750:-
sen finns olika varianter på varje märke. T.ex. Hoya har b.la: Hoya, hoya hd, hoya hmc, hoya dmc, hoya pro1 etc.

vad är det för praktisk skillnad på alla dessa varianter?
somliga filter har "digital" nånstan i namnet - är det verkligen speciellt anpassat för digital-foto eller bara en försäljningsgrej?

glad amatör som jag är har jag inga STORA krav, men liten vägledning vore bra..

Har för mig att polfilter finns i två typer, cirkulär och linjär. De digitala kameror ska ha de cirkulära typen annars kan exponeringsmätaren luras. Har dock inte testat det i praktiken så jag vet inte om det är sant. Kanske vill man skilja ut de cirkulära polfilten genom att skriva digital.

Själv kör jag med B&W. Dyrt, men jag gillar det. Ringen är lagom trög för att inte snurra allt för lätt av sig själv.

Skulle vara intressant om det fanns ett test mellan olika märken av polfilter, ser man någon skillnad tro?

/Gunnar

Jag använder Dörr pol-filter från Cyberphoto, http://www.cyberphoto.se/
De är "så bra" att du har 30 dagars öppet köp på dem!
Jag har för övrigt också Dörrs UV-filter och är toppennöjd!
Dessutom så får man ju lite godis i paketen från Cyber!

Har för mig att polfilter finns i två typer, cirkulär och linjär. De digitala kameror ska ha de cirkulära typen annars kan exponeringsmätaren luras. Har dock inte testat det i praktiken så jag vet inte om det är sant.
...
Jag har vid ett tillfälle som hastigast jämfört ett linjärt och ett cirkulärt polariserat filter. Med det cirkulära kom man något närmare korrekt exponring, men inte riktigt hela vägen fram. Däremot fanns det ingen som helst skillnad i bilderna man fick. Slutsats: Det är bekvämare med cirkulärpolariserade, men kör man digitalt så behöver man inte vara så rädd för att skaffa sig ett linjärpolariserat, ifall man kan komma över det till ett bättre pris (vilket vanligen är fallet), eftersom man ju har en skärm där man direkt kan se resultatet.

...
Själv kör jag med B&W. Dyrt, men jag gillar det. Ringen är lagom trög för att inte snurra allt för lätt av sig själv.
.../Gunnar
B&W:s filter är bra men dyra, som sagt. En fördel är att deras filterringar är gjorda av mässing, vilket gör att de inte fastnar lika lätt som när de är gjorda i aluminium (vilket Hoya och de flesta andra använder). Aluminium är ju mycket mjukare, och när man har så här tunna ringar är det svårt att undvika att de "klenar" sig fast. I och för sig kan även filter med mässingsringar fastna, men det händer mycket mera sällan.

Som du säger brukar mässingsringar vara trögare, vilket gör att man inte behöver dra åt dem hårt. Jag brukar göra så att jag först drar åt (försiktigt) tills det tar emot, och sedan lossar jag en liten aning. Filter med aluminiumringar måste man kolla mycket oftare - de har en tendens att "av sig själva" antingen fastna eller gänga upp sig (när det gäller polarisationsfilter är detta i och för sig sällan något problem, eftersom man ju normalt inte låter filtret sitta kvar på objektivet). Mässingsringar behöver man inte alls kolla lika ofta.

...
Skulle vara intressant om det fanns ett test mellan olika märken av polfilter, ser man någon skillnad tro?

/Gunnar
Har sett en test mellan tre polarisationsfilter - har för att det var Hoya, ev. B&W samt Zeiss lite exclusiva T* filter. Om jag inte missminner mig så var det Zeiss-filtret som föll mest på läppen. Kanske inte så särskilt överraskande...

Ska försöka leta rätt på den och slänga upp en länk i denna tråd.

Som alltid är det känsligare med tele än normaloptik. Hoya cir-pol fungerar mycket bra för mig upp till 70mm brännvidd iaf. Jag har ett ännu billigare, men nä... AF blir klart lurat av dåliga polfilter, det ger konstiga färger och har sig. Hoya enklare är nog det billigaste vettigt bra filtret - nackelen är att det är svårt att hålla rent, något som jag upplevt som mycket enklare med dyrare filter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto