Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pol-filter...

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Har kollat runt lite på olika pol-filter, men förbryllar mig på de olika modellerna... någon som kan hjälpa mig med olikheterna bland dessa???


B+W Pol cirk 77mm MRC 990 kr
B+W Pol cirk 77mm MRC E (Käsemann) 1195 kr
B+W Pol cirk 77mm Slim MRC inkl. obj.lock 1245

Hoya Pol cirk 77mm HMC 707 kr
Hoya Pol cirk 77mm HMC Super 1195 kr



Tack!
//G
 
Goro skrev:
B+W Pol cirk 77mm MRC 990 kr
B+Ws standardfilter. Har multicoating och är ett bra val.
Goro skrev:
B+W Pol cirk 77mm MRC E (Käsemann) 1195 kr
Lyxigare variant som bl a är tätad så fukt inte kommer in mellan glasskivorna.
Goro skrev:
B+W Pol cirk 77mm Slim MRC inkl. obj.lock 1245
Variant utan frontgänga för användning med supervidvinklar. Behöver du inte ha slim - köp det då inte.

Hoyavarianterna är standard och lite bättre. Bägge har flerskiktig antireflexbehandling.

Inget av de filter du räknar upp är dåligt. Personligen skulle jag välja B+Ws standardvariant. Eller Käsemann om jag hade spenderbyxorna på mig.
 
B&W vs. Hoya:
B&W använder ring av mässing vilket anses vara bättre då den inte "nyper" fast i objektivet lika lätt osm ring av aluminium.
B&W påstår sig ha bättre "optiskt" glas i sina filter.

B&W olika modeller:
MRC betyder deras bästa coating (på alla tre du anger)
"Käserman är en vädertätad version som minskar risken att fukt kommer in mellan glasskivorna
"slim" är en tunnare ring som inte bygger så långt ut från objektivet. Används för kraftig vidvinkel för att minska vinjetteringen

Hoya olika modeller:
HMC är deras "näst bästa" coating
HMC Super är deras bästa coating


Edit: Jim; du hann före... tur att vi skrev samma svar.. :)
.
 
Kan fylla i lite om B+W's slim variant.
Den är att föredra på brännvidder under 24 mm på FF eller filmkameror och under 16 mm på crop kameror.
Jag har haft tjockare polfilter förut men dom har givit vinjettering med dom vidaste gluggarna.
Filtergänga frampå polfiltret ser jag egentligen ingen nytta med, vad ska jag sätta där?
Jag betalade bara ca 900 för det hos Schönherrs foto i Stockholm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.