Annons

Pol filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Ska köpa mig ett polarisationsfilter. Tänkte att det skulle få bli ett HOYA, men nu är jagh lite fundersam. på Scandinavianphoto heter det: Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 58mm

och på cyberphoto:Hoya Pol cirk 58mm HMC

Vad står HMC för? är det samma filter?
 
HMC bättre!

Om filtret inte har beteckningen HMC betyder det att det är antireflexbehandlat ned endast ett skikt och därmed billigare. Är det HMC-märkt betyder det att filtret har en flerskiktig antireflexbehandling 4-5 lager eller mer (Carl Zeiss T* är den mest effektiva och har 6 lager). HMC-filtret ger ett bättre skydd mot reflexer och ger därmed upphov till mindre ströljus i optiken. Kontrasten och skärpeintrycket i bilderna ökar, speciellt vid motljusfotografering.
 
Färger klarare och renare

Även färger kan bli klarare och renare med flerskiktig antireflexbehandling.
 
angående pol filter

jag läste på scandinavian photo att man ska ha cirkulärt filter för autofokus kameror? varför måste man ha det? jag som fotograferar med autofokus ibland och manuell ibland, vad spelar det för roll?

läste oxå att det fanns ett hoya pol HMC super, som hade 12 st skikt.. kostar kring 750:- dock.. lite i överkant tycker jag :-(
 
Spegel

Cirkulärt har med spegeln att göra. Autofokussensorn tar information från det som syns i spegeln och det ljuset får lite annan sammansättning. Jag tror linjära polfilter är billigare och det går då bra att ha till manuell fokus.
 
Det är inte bara fokussensorn som får spatt, även ljusmätningen kan tydligen ge felaktiga värden med linjära polfilter på moderna kameror. Så det räcker inte att du är beredd att fokusera manuellt för att chansa på ett linjärt, du måste också ha en lös ljusmätare eller vara beredd på att köra med bländare 16- eller insidan-av-filmpaketet-metoden :)

Fast det gäller inte alla autofokuskameror, vissa klarar av linjära polfilter. Nikon F70 t ex, den har jag testat själv.
 
Re: angående pol filter

edde skrev:
jag läste på scandinavian photo att man ska ha cirkulärt filter för autofokus kameror? varför måste man ha det?

Flera funktioner i nyare kameror, både avancerade mätsystem och viss autofokus, gör oriktiga mätningar om de "bara" får linjärt polariserat ljus att mäta på.

Därför har s.k. cirkulära polarisationsfilter ett "filter" till bakom det första, som gör om det linjärt polariserade ljuset till cirkulärt.
På så sätt får alltså kamerans automatik den sorts ljus som tekniken behöver.

Kolla med tillverkaren om din kameramodell behöver cirkulärt polariserat ljus för att fungera, eller köp ett för säkerhets skull.

Ett argument torda vara att din "nästa" kamera under alla förhållanden kommer att kräva det och då är det ju alltid kul att kunna använda det filter man redan har.

Tillägg: Jag kom på en sak till, när vi ändå är igång. Polarisationsfilter är tyvärr inte alltid neutralgrå. Alldeles för ofta ser jag polfilter som är t.ex. lite gröna och det innebär givetvis problem.
Om du ändå skall köpa, var uppmärksam på att du köper ett som är neutralt..

//H
 
Senast ändrad:
tack för svaren!

kameran jag har är en minolta dynax5, nån som vet om den kräver cirkulära pol filter?
 
"Pållarrissaschjoonsfilltärr"...

Bäste Edde! Japp, Du "ska" ha ett cirkulärt pol-filter till Din Dynax 5:a! GRATTIS dessutom till ett MYCKET förståndigt kamera val i "entusiast-hobby-växa-in-i-klassen"... Du h-a-r köpt Dej MYCKET kamera för DE pengarna!!!
Mvh: Stefan S

PS. Är Du månne släkt med "Slim", son till honom, rent av???DS.
 
Re: "Pållarrissaschjoonsfilltärr"...

lion-62 skrev:
Bäste Edde! Japp, Du "ska" ha ett cirkulärt pol-filter till Din Dynax 5:a! GRATTIS dessutom till ett MYCKET förståndigt kamera val i "entusiast-hobby-växa-in-i-klassen"... Du h-a-r köpt Dej MYCKET kamera för DE pengarna!!!
Mvh: Stefan S

PS. Är Du månne släkt med "Slim", son till honom, rent av???DS.



kul att du tycker jag gjorde ett bra kamera val. var ganska självklart med tanke på prisnivån!

man kan säga att jag är släkt med trummisen slim, och även "släkt" med formel 1 föraren (kommer inte ihåg namnet). men jag har aldrig träffat nån av dom.. :)



besök www.borguddbros.com

som jag gör med min tvillingbror "pungen" borgudd
 
Kameran i sig gör det nog inte.. men för att autofokusen säkert ska fungera bör du ha ett cirkulärt polfilter.

/Malin
 
jag har köpt ett polarisationsfilter från scandinavian photo, men jag kan inte se någon effekt av det. det är ett av deras egna filter tillverkade av cokin, det står "cokin * C.PL - 67mm" på det. jag ser heller ingen skillnad om jag vrider på det samtidigt som jag tittar på föremål som fönster eller vatten som blänker. är det här filtret kasst?
 
lutfisk skrev:
jag har köpt ett polarisationsfilter från scandinavian photo, men jag kan inte se någon effekt av det. det är ett av deras egna filter tillverkade av cokin, det står "cokin * C.PL - 67mm" på det. jag ser heller ingen skillnad om jag vrider på det samtidigt som jag tittar på föremål som fönster eller vatten som blänker. är det här filtret kasst?

Nej, filtret är inte kass. Ställ vinkelrätt i förhållande till solen och rikta kameran mot en klarblå himmel. Vrid sedan på filtret och du kommer garanterat att se effekten i sökaren. Du kan även prova mot en bil som står i solsken med reflexer. Vrid och du kommer att se reflexerna försvinna.

För övrigt är Scandinavian Photos (Cokin) polfilter helt okey. Tro mej, jag har dessa och ett Nikon originalpolfilter (mycket dyrt) och visst är Nikon-filtret mycket bättre, främst mekaniskt, men prisskillnaden kan knappast motiveras. I alla fall inte för effekten skull.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.