Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pol.filter,Uv-filter & Skylightfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Jag har försökt läsa runt lite på forumet, men inte hittat något jättebra svar. Ställer därför denna fråga direkt.

Jag har ett UV-filter på mitt ena objektiv, men vill få bort blänk i rutor mm på bilar, och det verkar inte hjälpa med UV. Hade "problemet" lösts om jag haft ett polariseringsfilter istället, eller vad är den faktiska skillnaden mellan pol, UV & skylight-filter?

Bilden är tagen med UV-filtret.
 

Bilagor

  • 2008-05-19_testbilder_0113.jpg
    2008-05-19_testbilder_0113.jpg
    26.2 KB · Visningar: 627
Till någon som "vet på riktigt" svarar så kan jag göra ett försök. :)

UV och Sky-filter gör ingen som helst nytta/effekt på en digitalkamera, annat än som skydd för frontlinsen. För att få bort reflexer så har du alldeles rätt i att det är ett pol-filter du ska använda.
 
Ett UV-filter filtrerar bort UV ljus som namnet antyder. Det gör att man kan få lite bättre färg på himlen och bli av med lite dis utomhus. Dock har alla digitala systemkameror redan sådana filter framför sensorn så ytterligare ett ger ingen förbättrad effekt. Det enda man har UV-filter till nu är som skydd för frontlinsen och dess vara eller icke vara har debatterats länge och flitigt.

Skylight är ett UV-filter som är svagt rosatonat för att ge bättre färg på himlen. Detta filter saknar helt värde när man fotar digitalt för det stör bara vitbalansen och samma effekt uppnås lätt med lite efterarbete. Kort sagt är det bara dumt att köpa till digitala kameror.

Polfilter filtrerar bort planpolariserat ljus. Jag orkar inte dra en hel fysiklektion om detta ämne just nu för det har jag gjort många gånger förr och jag tror inte folk orkar lyssna längre. Är du intresserad kan du kolla på wikipedia som har ett par bra artiklar på ämnet. Sök på Brewster's angle och polarizer. Effekten blir att man kan få bort reflektioner från ickemetalliska ytor. Detta leder förutom att man kan se igenom fönster och liknande till att man får blåare himmel och grönare växter.

Det filter du söker är alltså ett polfilter som skulle ta bort mycket av reflexerna i lacken och rutorna. Hur mycket beror helt på vinklar och brytningsindex. Se wikipedia.
 
Resultat..

Har nu införskaffat ett pol.filter.

Här är resultatet.

Bild utan polfilter..
 

Bilagor

  • 2008-05-30_seb_0832_u-pol.jpg
    2008-05-30_seb_0832_u-pol.jpg
    16.8 KB · Visningar: 459
Det var mindre skillnad än förväntat tycker jag. Förlåt om jag ställer en "kontrollfråga" - du har provat att rotera filtret för att se var du får mest effekt?
 
Teufelschlumpf skrev:
Och med polfilter..
Johan, du kan inte köra med identiska inställningar i fråga om slutartid med polfilter som utan. I annat fall blir det mest påfallande med bilderna underexponeringen (cf. dina bildexempel).

Och, precis som Anders är inne på, det ser inte ut som du roterat filtret optimalt för rutgenomsiktlighetens skull.
 
Anders:
Nej, jag har inte direkt provat rotera det och jämföra effekt. Ska göra detta nu. Återkommer..

Daniel:
Hur vet jag vilka inställningar som ska ändras då? Det följde liksom inte med någon beskrivning, så jag skjuter i blindo. Tacksam för tips..


Ni får ursäkta min "dumhet", men jag testar mig fram det mesta, och är som sagt tacksam för de tips som kan ges i ärendet..


// Johan
 
Roterat filter..

Har vridit filtret 360 grader, och tagit bilder i totalt 8 positioner.

Vilket ska jag räkna som optimalt, eller måste detta kombineras med andra inställningar också?

Pos 1:
 

Bilagor

  • seb_pol_1.jpg
    seb_pol_1.jpg
    42.5 KB · Visningar: 406
"Optimalt" beror väl på vad du vill åstadkomma, om du t.ex. jämför bilderna 5 och 6 så har du olika effekt på fram- och sidorutorna, och vilket du föredrar får du bestämma själv. ;-)

Det är kanske inte det mest dramatiska exemplet du har här. Jag brukar t.ex. använda pol-filter på motortävlingar ibland och där kan skillnaden vara stor då man utan filter bara har blänk i framrutan och med filtret rätt inställt kan se ansiktet på föraren.

Du får prova lite mer på några fler motiv och i olika ljus så får du en känsla för när det kan passa att använda filtret.
 
ska inte ljuset komma från vänster eller höger också för högsta 'effekt' med polfilter? Dvs inte bakifrån eller framifrån. Det har väl något med vinkel o brytning o göra, osv.?
 
Om du fotar en himmel med polfilter så tror jag det är så, du får djupaste blå färg med solen från sidan.
 
Du får mest effekt från filtret med solen från sidan, sedan vrider du in filtret tills du uppnått önskad effekt, det ser du direkt i sökaren.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.