Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pol filter och motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

magn

Aktiv medlem
Hej

Om man har ett pol filter på, ska man då ta bort motljus skyddet? eller ska man de 2 tillsamans?

Om möjligt ska du behålla motljusskyddet på. Mina polfilter har ingen vidare antireflexbehandling och det gäller att hålla motljuset borta så långt det är möjligt. På en del objektiv är det inte möjligt eftersom man då inte kommer åt att snurra på polfiltret. Då brukar jag skugga med något lämpligt, gråkortet t.ex om jag har det med.

En del polfilter har en filtergänga fram och om man då har ett motljusskydd som är runt och är gängat på objektivet brukar jag skruva dit det på polfiltret och får då ett utmärkt vred. Kolla bara att motljusskyddet inte vinjetterar, det kommer ju lite längre fram än vanligt. Skruva inte fast det för hårt bara, det kan vara svårt att få bort, man får inget tag att tala om i den smala kanten.

Min Pentax kitglugg har en liten lucka i nedre delen av motljusskýddet som jag kan ta bort och på så sätt komma åt att vrida polfiltret. Utmärkt lösning på problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar